Vliegreizen

​Reizen met het vliegtuig gaat erg snel, maar kan ook enkele ongemakken met zich meebrengen. Sommige mensen hebben zelfs last van vliegangst. Enkele tips om ongemakken te verminderen tijdens de vlucht.

 

​Oorpijn tijdens het vliegen

Er kunnen grote luchtdruk verschillen optreden tijdens het stijgen en dalen. Het drukverschil kan pijn veroorzaken op je trommelvliezen.

Wat helpt?

  • Veel slikken met gesloten mond en eventueel met dichtgeknepen neus. Drink iets terwijl je de neus dichtknijpt.
  • Geeuw met je mond ver open.
  • Ook op kauwgom kauwen kan het ongemak verlichten.
  • Bij een verkoudheid kan je ook medicatie nemen die je neusslijmvlies ontzwelt.
  • Baby's laat je best een papfles drinken en kinderen kunnen iets eten of kauwen.

Lang stilzitten

Vliegtuigreizen zijn goedkoper geworden, maar de beenruimte werd ook kleiner. Lang stilzitten met een beperkte beenruimte bemoeilijkt de bloedcirculatie in de benen. Dit zou kunnen leiden tot vorming van bloedklonters in de aders. Deze bloedklonters kunnen gevaarlijk zijn wanneer ze na de landing - als je opnieuw beweegt - loskomen en meegevoerd worden naar de longen waar ze een longembolie kunnen veroorzaken. Vooral zwangere vrouwen en mensen die lijden aan spataders of die reeds bloedklonters hebben gehad, moeten uiterst voorzichtig zijn.

Wat helpt?

  • Maak je schoenen los of draag slippers.
  • Beweeg je enkels, druk je voeten tegen de vloer of de voetsteun en span je spieren even op.
  • Doe hetzelfde met je buikspieren.
  • Strek geregeld je benen, minstens om het half uur en wandel om het uur even rond in de gang.
  • Draag losse kledij.
  • Heb je reeds problemen gehad met trombose of spataders, dan draag je best speciale elastische kousen. Je kan eventueel voor de reis een aspirine nemen om de vorming van bloedklonters tegen te gaan. Bespreek dit met je arts.

Uitdrogen en maaglast

  • Kies voor licht verteerbare maaltijden.
  • De lucht aan boord is meestal zeer droog, drink daarom veel water of vruchtensap. Vermijd alcohol en koffie, want die hebben een uitdrogend effect.

Vliegangst

  • Is niks om je over te schamen. Praten helpt!
  • Krijg je het benauwd, adem dan langzaam door je neus in en uit. Helpt dat niet, neem dan een plastic zak. Adem daarin uit en adem de uitgeademde lucht opnieuw rustig in. Hou dit een tijdje vol. Zeker niet panikeren, probeer rustig te blijven.
  • Heb je al vaker gevlogen en blijft de angst? Vraag dan aan je arts een rustgevend pilletje voor te schrijven. Zeker geen alcohol drinken.
  • Specialisten van de Brusselse luchthaven en wetenschappers van de Universiteit Gent ontwikkelden een wetenschappelijk onderbouwde cursus om vliegangst tot een minimum te beperken. De cursus duurt 2 dagen. Je krijgt er uitleg over de technische en praktische aspecten van een vlucht door ervaren piloten en instructeurs. Een psycholoog legt de mechanismen uit die de vliegangst in stand houden. Dan volgt een echte vlucht met individuele begeleiding door een psycholoog aan boord. De slaagkansen blijken hoog, maar de cursus kost wel wat. Meer over de cursus op www.vliegangst.org/

Tandpijn bij het dalen en stijgen

Drukverschillen kunnen verantwoordelijk zijn voor plotse tandpijn. Onder niet perfecte tandvullingen en in slechte tanden kunnen kleine luchthoudende holtes voorkomen. Drukverschillen bij landen of opstijgen kunnen op die manier tandpijn doen ontstaan. Wil je tijdens je vliegreis en op je bestemming tandpijn vermijden? Ga dan voor je vertrek nog eens op controle naar de tandarts.

Verschenen op 3 maart 2011 en aangepast op 11 juni 2015 met medewerking van dr. Vera De Groof, adviserend geneesheer NVSM

Reisbijstand Mutas

Medische zorgen in het buitenland? Mutas verleent administratieve, fianciële en medische bijstand.

Geïnteresseerd in gezonde nieuwtjes?

In onze nieuwsbrieven
over gezondheid, rugklachten of diabetes vind je alles.

Contacteer ons

Bond Moyson West-Vlaanderen

President Kennedypark 2
8500 Kortrijk

056 230 230