Bezorg je ziekteaangifte op tijd

Vanaf 1 maart 2020 wijzigt de regeling bij bpost. ​Dit heeft gevolgen voor je aangifte van arbeidsongeschiktheid wanneer je ziek wordt. Doe je dit per post, gebruik dan bij voorkeur een priorzegel. 

 

Wat verandert er?

Zendingen met een priorzegel zullen nog steeds dagelijks bezorgd worden, net als de ‘dringende producten’: aangetekende brieven, kranten, wekelijkse tijdschriften en pakjes.
Niet-dringende post, dus zonder priorzegel, zal vanaf 1 maart nog slechts tweemaal per week worden uitgereikt:
  • een eerste keer in het begin van de week: maandag of dinsdag
  • een tweede keer op het einde van de week: woensdag of donderdag

Gevolgen voor het versturen van je getuigschrift arbeidsongeschiktheid

Voor een getuigschrift arbeidsongeschiktheid is de ontvangst- of poststempel van belang om te bepalen of je aangifte tijdig is. Bezorg het daarom best op een van de volgende manieren aan je ziekenfonds:
  1. In het kantoor: je krijgt dan een ontvangstbewijs met de datum waarop je ons het getuigschrift bezorgde. 
  2. Per post bij voorkeur mét een priorzegel. Immers: getuigschriften arbeidsongeschiktheid met non-priorzegel kunnen later binnen komen (nog slechts tweemaal per week) en dus later berekend worden dan priorzendingen die dagelijks binnen komen.

Waarom tijdig aangeven?

Zonder deze aangifte weten we niet dat je ziek bent en kunnen we geen uitkering betalen. Bezorg je je aangifte te laat, dan riskeer je een deel van de uitkering waarop je recht hebt te verliezen.​​ 

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00