11 tips tegen complicaties

Een slecht geregelde diabetes verhoogt je risico op complicaties. Krijg van ons 11 tips om je bloedsuikerwaarde zo normaal mogelijk te houden. Gebundeld in een handig overzichtje. ​​​​

 

Klik rechts op de foto op het pijltje om verder te gaan met de volgende tip:

1 / 11

Slaap voldoende

Kruip op tijd in bed of slaap uit. Als je te weinig slaapt, heb je meer zin in zoete suikers en vet eten.
2 / 11

Streef naar een gezond gewicht

Vermager tot je een aanvaardbaar gewicht hebt. Als je overgewicht hebt, helpt het om 5% tot 10% van je gewicht kwijt te raken. Een gezond gewicht betekent niet dat je een 'maatje 36' moet hebben. Een maat 42 of 44 kan even gezond zijn. Je BMI-waarde of Body Mass Index geeft hier een goede inschatting van.
3 / 11

Beweeg!

Stofzuig, wandel, fiets of sport. Vijf keer per week een halfuur bewegen, is het minimum om gezond te blijven. Als je lichaam nog zelf insuline maakt, zal deze insuline beter werken door beweging. Hoe meer beweging, hoe beter in dat geval.
4 / 11

Kies de juiste suikers

Eet zo weinig mogelijk suikers die zoet smaken: zoete suikers werken snel en veroorzaken een piek in je bloedsuiker die moeilijk op te vangen is. Trage suikers in brood, pasta, aardappelen, enz. smaken niet zoet en worden maar langzaam verteerd. Ze geven gezonde energie.
5 / 11

Check je bloedsuikerwaarden

Prik bloed zoveel als nodig. Heeft je arts gezegd dat je zelf geen vingerprikken moet doen? Adviseert hij je om elke dag vier keer te prikken? Probeer zijn adviezen strikt op te volgen. Meten = weten en beter behandelen.
6 / 11

Leer stresssituaties beheersen

Blijf koel onder stress. In stresserende omstandigheden op de baan, als er iets mislukt of bij honger en vermoeidheid komt het erop aan rustig te blijven. Stress doet je bloedsuikerspiegel stijgen. Mijd daarom de situaties die je het meest stress bezorgen. Dat lukt natuurlijk niet altijd. In dat geval kan je een cursus volgen om stress te leren beheersen of zelf uitzoeken wat je kalmeert.
7 / 11

Ban het zoutvaatje

Gebruik kruiden in je eten in plaats van zout. Zout doet de bloeddruk stijgen en legt letterlijk extra druk op je aders. Kruiden smaken ook goed door en kunnen daarom zout vervangen zonder de smaak te verminderen.
8 / 11

Voorkom hartziekten

Volg het ABC voor een gezond hart. ABC staat hier voor HbA1c, Bloeddruk, Cholesterol. Laat deze waardes regelmatig meten en doe er alles aan om jouw streefwaarden te behalen.
9 / 11

Leg je voeten in de watten

Verzorg je voeten alsof ze je baby zijn: ze hebben jouw grootste zorg en aandacht nodig. Was ze, smeer ze in met crème, en wees aandachtig op het kleinste detail. Verzorg blaren, wondjes en andere voetproblemen meteen.
10 / 11

Stop met roken

Word ex-roker. Het hoeft geen uitleg meer dat roken erg slecht is voor hart, bloedvaten en je gezondheid in het algemeen. Er is dan ook een reden voor dat algemeen rookverbod.
11 / 11

Plan regelmatig controles bij de dokter

Bezoek de dokter als dat moet. Als je diabetes hebt, moet je vaak langs de dokter of de specialist. Al die controles zijn tijdrovend maar helpen om je lichaam zo gezond mogelijk te houden. Neem een leuk boek of gezelschap mee als je weer moet gaan.

​​

 

 

Verschenen op 1 maart 2012 met medewerking van dr. Vera De Groof, adviserend geneesheer NVSM. Met steun van de Vlaamse overheid

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00

Online advies

Voor al jouw vragen over gezondheid en welzijn.