Afvallen met diabetes type 2

Vraag

Ik heb een overgewicht van ongeveer 6 kg. Nochtans ga ik 3 tot 4 keer per week naar de fitness en tracht ik zo weinig mogelijk vetten te eten en geen alcohol te drinken. Toch blijft mijn gewicht praktisch hetzelfde. Wat kan ik doen?

 

Antwoord

Het is inderdaad niet leuk als je merkt dat je einddoel van gewicht niet bereikt wordt ondanks alle inspanningen die je levert. Toch vind ik het al heel positief dat je het allemaal wel doet. De motivatie vinden om het vol te houden is vaak moeilijker. En dan is misschien het moment wel daar dat je van buitenaf wat hulp krijgt.

De webdiëtiste en beweegexpert van deze website geven tips waar je vaak nog niet aan gedacht had:

Deze antwoorden brengen misschien nieuwe zaken aan het licht.

Aangezien voedingsadvies vaak heel persoonlijk is, adviseer ik je ook met een diëtiste contact op te nemen voor advies op jouw maat. Zij houden naast je voedingsverbruik ook rekening met de medicatie die je inneemt en de beweging die je doet. Voor adressen van diëtisten kan je steeds terecht bij de voedings- en dieetdienst van ons ziekenfonds.

Geef vooral niet op met wat je bezig bent. Uit onderzoek is immers gebleken dat iedere dag een half uur extra bewegen het risico op het krijgen van hart- en vaataandoeningen met de helft vermindert bij mensen met diabetes. Blijf dus zeker verder doen zoals je bezig bent en ik ben ervan overtuigd dat je met een beetje hulp je streefgewicht wel kan bereiken.
 

​Vriendelijke groeten
Martine Van Tichelen, diabetescoach

Verschenen op 28 mei 2011 en herzien op 14 juli 2016

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00