Koolhydraten tellen: tips

Vraag

Wat zijn koolhydraten en hoe moet je ze tellen?

 

Antwoord

Koolhydraten vind je hoofdzakelijk terug in alle graanproducten zoals brood, rijst en ontbijtgranen, maar ook in aardappelen, groenten en fruit. En natuurlijk in alle gesuikerde producten zoals zoetigheden, koeken, snoep, chocolade, frisdranken. Ze worden ook vaak onder de verzamelnaam van totale suikers en zetmeel verstaan. Ze worden omgezet tot glucose en beïnvloeden dus rechtstreeks de bloedsuikers.

Koolhydraten, met name de complexe koolhydraten in graanproducten, aardappelen, groenten en fruit, vormen onze belangrijkste energiebron. Meer dan de helft van de energie dat het lichaam dagelijks nodig heeft moet uit deze voedingsmiddelen komen.

Bij personen met diabetes spelen koolhydraten een belangrijke rol in de bloedsuikerregulatie, en dit gecombineerd met de insuline die wordt ingespoten. Bij heel wat insulines en orale bloedsuikerverlagende medicatie moet je  koolhydraatbevattende voedingsmiddelen eten om een te laag bloedsuikergehalte te voorkomen.

Anderzijds is het ook fijn om te weten hoeveel gram koolhydraten er op je bord ligt zodat je perfect weet hoeveel insuline je daarvoor nodig hebt. Dit maakt het behouden van goede bloedsuikers iets eenvoudiger.

Het aantal gram koolhydraten tellen is echter niet zo eenvoudig. Daarom wordt er gebruik gemaakt van een koolhydraatportie. 1 koolhydraatportie komt overeen met het aantal gram koolhydraten dat aanwezig is in 1 snede van 30 gr van een groot lang huishoudbrood. Zo'n snede bevat ongeveer 10 tot 15 gr koolhydraten. Dus in 3 sneden brood zouden 3 koolhydraatporties zitten of met andere woorden, 45 gr koolhydraten.

Meer inspiratie vind je in de voedingsatlas.

Je laat je best begeleiden door een diëtiste want de berekening is individueel afhankelijk:

  • Het berekenen van het aantal eenheden insuline dat 10 tot 15 gr koolhydraten of 1 koolhydraatportie dekt, hangt af van de insulinegevoeligheid van persoon tot persoon.
  • Een tweede moeilijkheid is dat deze gevoeligheid doorheen de ganse dag varieert.
  • Verder wordt er ook nog rekening gehouden met gewicht en lichaamsbeweging.

Op deze website vind je de contactgegevens terug van de dieetdiensten in je buurt.

 

Vriendelijke groeten
Martine Van Tichelen, diabetescoach

Verschenen op 27 mei 2011 en herzien op 14 juli 2016

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00