Tips en testen

Gezond, gevarieerd en niet te overdadig eten, overgewicht vermijden of aanpakken, stoppen met roken en voldoende bewegen is de beste manier om diabetes type 2 te voorkomen. Als je al diabetes hebt, is het de beste manier om verwikkelingen te vermijden. Positief is dat je risico op diabetes al verkleint zonder intensieve trainingsprogramma’s, extreme diëten of medicijnen. ​

Tips

Diabetes type 1 kan je niet voorkomen. Diabetes type 2 ontwikkelt zich tijdens het leven. Een ongezonde levensstijl verhoogt het risico op deze aandoening maar ook leeftijd en erfelijkheid spelen een belangrijke rol. Leeftijd en erfelijkheid heb je niet in de hand, maar voor een gezondere levensstijl kan je wel bewust kiezen. Volg deze leefregels om je risico te verkleinen:

Eet gezond

Volg de principes van de actieve voedingsdriehoek:

  • Neem dagelijks drie hoofdmaaltijden en sla geen maaltijden over. Maaltijden overslaan, vooral het ontbijt, geeft vaak een niet te controleren hongergevoel waardoor je net meer gaat eten.
  • Eet voldoende vezels. Deze zitten in volkoren producten, aardappelen, groenten, fruit, enz.
  • Zet regelmatig vis, en ook vette vis, op het menu.
  • Beperk het gebruik van lege energiebronnen zoals snoep, gebak, frisdranken, ijs, enz. Deze brengen een belangrijke hoeveelheid energie aan en geen nuttige voedingsstoffen.
  • Beperk vetrijke voeding, vooral de ongezonde vetten of verzadigde vetten in boter, snacks, gebak, vette kaas, vet vlees, enz.
  • Beperk ook transvetten, die je vooral aantreft in gefrituurde voeding.

Krijg je diabetes van te veel suiker eten?

  • Neen, suiker brengt natuurlijk wel energie aan en indien de energie-inname hoger is dan het energieverbruik, zet je lichaam deze overtollige energie om in vet. Het is dus belangrijk om de juiste voedingsmiddelen te kiezen en de ‘lege energiebronnen’ te beperken. Overgewicht is namelijk een belangrijke risicofactor voor diabetes. Overgewicht werkt insulineresistentie in de hand, dan zijn de cellen zijn minder gevoelig voor insuline. Als reactie daarop wordt je lichaam aangespoord om grotere hoeveelheden insuline te produceren om toch de glucose naar de cellen te brengen. Na een aantal jaren overproductie van insuline krijgt het lichaam het moeilijker om deze hoeveelheden te blijven produceren. De alvleesklier raakt uitgeput en is niet of nauwelijks meer in staat voldoende insuline aan te maken.

Beweeg voldoende

Beweeg een halfuur per dag om gezond te blijven. Het maakt niet uit wat je doet: zwemmen, wandelen, fietsen, poetsen of iets anders. 

Bewegen vermindert het risico op diabetes door in te spelen op een aantal factoren:

  • Je insulinegevoeligheid verbetert
  • De opname van glucose verhoogt
  • Je voorkomt of vermindert overgewicht

Het helpt ook om het risico op andere aandoeningen te beperken waar je als diabeet meer risico op loopt zoals hart- en vaatziekten. Het heeft volgende gezondheidsvoordelen:

  • Je krijgt een lagere bloeddruk
  • Je cholesterolgehalte verbetert
  • Je risico op hart- en vaatziekten verlaagt.

Bestrijd overgewicht

Hoe meer overgewicht je hebt, hoe sterker de kans op diabetes type 2. Dat verband is duidelijk. Als je overgewicht hebt, kan je het risico op diabetes dus verkleinen door te vermageren. Vooral vet rondom de buik moet aangepakt worden. Langzaam maar zeker afvallen door gezond te eten zoals hierboven beschreven, is veel beter dan een eenzijdig crashdieet te volgen dat je niet voor lange tijd kan volhouden.

Vragen over diabetes?

Bel naar de Diabetes Infolijn op het gratis nummer 0800 96 333.

  • Alle werkdagen van 9 tot 17 uur, behalve op dinsdagvoormiddag. 

 Meer info

 

 

 

Test je risico

Test je risico

​Bereken met een eenvoudige test jouw risico op diabetes en krijg adviezen om jouw gezondheid te verbeteren.

Ga naar

Laat je bloed testen

Wil je weten of je diabetes hebt of in de gevarenzone zit? Maak dan een afspraak bij je huisarts voor een nuchtere bloedglucosetest. Mocht je glucosegehalte te hoog zijn, maar nog niet zo hoog dat er al sprake is van diabetes, dan kan je met een gezonde leefstijl diabetes nog voorkomen of de ontwikkeling ervan vertragen. Mocht je al wel diabetes hebben, dan is zo'n aanpassing in leefstijl ook de beste basis van een goede behandeling.

Diabetes is de snelst groeiende chronische ziekte in de Westerse wereld. De verwachting is dat het aantal personen met diabetes de komende jaren ook fors gaat stijgen. Daarom is een preventieve levensstijl zo noodzakelijk. Voorkomen is beter dan genezen.

Verschenen op 1 maart 2012 en herzien op 14 juli 2016 met medewerking van de Diabetes Liga en met de steun van de Vlaamse overheid.

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00