Sporten met astma

​Regelmatig aan lichaamsbeweging doen is belangrijk, ook en vooral als je astma hebt. Sommige mensen durven niet bewegen, uit schrik dat ze daardoor een aanval uitlokken. Dat kan inderdaad gebeuren, maar als je astma door geneesmiddelen onder controle is, dan kan je sporten zoals iedereen. Er zijn genoeg voorbeelden van topsporters en Olympisch kampioenen met astma om dat te bewijzen. Zoals Justine Hénin.

 

​Enkele tips :

  • Warm eerst op. Geef zeker ’s winters je longen tijd om te wennen aan een plotse verandering van luchttemperatuur.
  • Bouw je activiteit geleidelijk op.
  • Neem tijd om af te koelen.
  • Houd je noodgeneesmiddel bij de hand. Neem een pufje vooraf als je weet dat je een aanval kan krijgen.
  • Krijg je tijdens de inspanning een aanval, neem dan een pufje en houd het die dag voor bekeken. Raadpleeg je dokter als het te vaak gebeurt. Misschien moet je je behandeling laten bijstellen.
  • Adem door een sjaal als het heel koud is.
  • Sport niet buiten als er smog- of ozonalarm is. Op een warme zomerdag sport je beter voor de ochtendspits of na de avondspits.
  • Vlak na een stortbui is het ideale moment als je allergisch bent voor pollen, omdat de regen de pollen heeft doen neerslaan. De lucht is dan ook minder droog.

Zwemmen kan een probleem zijn door de chloordampen. Tegenwoordig worden zwembaden echter strenger gecontroleerd dan vroeger. Fred Deburghgraeve, Olympisch zwemkampioen, heeft trouwens ook astma.

Bergwandelingen en trekkings op grote hoogte zijn OK. Boven de 1500 m zijn er geen huisstofmijten en zware luchtvervuiling meer, maar je kan misschien meer last krijgen door de koude lucht of de zwaardere inspanning in de ijle lucht.

Diepzeeduiken met flessen wordt afgeraden. Als je onder water een aanval krijgt, kan je immers niet meteen naar het wateroppervlak stijgen. Dat moet traag gebeuren om de gevaarlijke decompressieziekte te voorkomen.

Inspanningsastma

Inspanningsastma is een speciaal soort astma. De aanvallen worden alleen door lichamelijke inspanningen uitgelokt en door geen enkele andere prikkel. De astma-aanval komt niet op tijdens het bewegen zelf, maar pas 10 tot 15 minuten erna.
Vooral de intensiteit van de activiteit speelt een rol. Het komt dan ook vaker voor bij (top)sporters. De toegenomen ademhaling die samengaat met sportieve inspanningen, leidt tot uitdroging en afkoeling van de luchtwegen. Die veranderingen kunnen ze doen samenkrimpen.
Oplossing: dien jezelf voor je begint een dosis van je luchtwegverwijder toe, om een aanval te voorkomen.

Verschenen op 16 januari 2015 met medewerking van professor Walter Vincken, diensthoofd dienst longziekten, UZ Brussel

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00