Communicatieregels bij de dokter

​Communicatie tussen mensen is niet altijd eenvoudig. Het is soms al moeilijk met de partner, familie en collega’s. Laat staan met iemand die je maar af en toe ziet, zoals de dokter. Toch is communiceren essentieel in de arts-patiënt relatie. Een arts hangt immers sterk af van de informatie die de patiënt hem geeft, voor zijn diagnose en om de patiënt vooruit te helpen. Het volgen van deze regels kan al heel wat verwarring vermijden.

 

Regel 1: Bereid je voor

Wie herkent dit niet? Je bent van plan om een heel reeks vragen te stellen. Maar bij het buitenstappen ben je de helft vergeten. Er is maar één manier om dit te voorkomen. Schrijf thuis alles op. Maak een lijst van de klachten en vragen. Is het een belangrijk gesprek, overweeg dan om een familielid of vriend mee te nemen naar de consultatie. Twee horen meer dan één.

Regel 2: Spreek

Geef zoveel informatie als je kan. Een klein stukje informatie – iets wat jij misschien niet zo belangrijk vindt – kan soms het ontbrekende stukje zijn voor de diagnose. Vertel ook welke geneesmiddelen, voeding- of kruidensupplementen je neemt. Soms kan dit een effect hebben op klachten of geneesmiddelen.

Regel 3: Blijf open en eerlijk

Sommige dingen kunnen moeilijk zijn om over te praten. Het is wat vervelend om als patiënt aan de dokter te vertellen dat je last hebt van uitslag op een intieme plaats, dat je soms een glaasje te veel drinkt of last hebt van een slechte adem. Maar het heeft geen enkele zin om dingen te verzwijgen. Stel je open. De dokter heeft het allicht in zijn praktijk allemaal al gehoord en gezien. Hij zal je daarom niet beoordelen als persoon. De missie van een dokter is zijn patiënten te helpen. Hij heeft daarbij ook een absolute geheimhoudingsplicht.

Het heeft ook geen enkele zin om de dokter iets voor te liegen. De kans is groot dat hij dit doorziet en uiteindelijk fop je als patiënt alleen jezelf. Zorgde een geneesmiddel voor misselijkheid en heb je het daarom niet verder uitgenomen. Vertel dit dan gewoon aan de dokter en zeg waarom. Op die manier kan er iets aan gedaan worden.

Regel 4: Stel vragen

Elk beroep heeft een technisch taalgebruik, waar een buitenstaander soms weinig van begrijpt. Dit geldt uiteraard ook in de medische wereld. Er is dus geen enkele reden om iets niet opnieuw te vragen als het niet duidelijk is. De dokter zal je hiervoor zeker niet onverstandig vinden én het voorkomt mogelijke problemen. Vraag welk geneesmiddel wordt voor geschreven en waarom. Vraag naar eventuele bijwerkingen. Worden er testen gedaan, vraag dan wanneer de resultaten bekend zullen zijn en of je zelf moet contact opnemen met de dokter.

Regel 5: Een beetje geduld

Om een correcte diagnose te vinden moet een arts soms verschillende mogelijke oorzaken voor de klachten onderzoeken. En dat kan soms wat tijd en bezoeken aan de dokter kosten. Heel soms is het ook niet mogelijk om een diagnose te stellen, zelfs na alle mogelijke testen en consultaties. En ook als de diagnose gevonden is, is het daarom allemaal nog niet zo eenvoudig. Een ziekte verloopt bij elke persoon anders. Soms is het daardoor onmogelijk voor artsen om het verloop van een ziekte juist in te schatten. Soms kan ook de wetenschap nog niet ver genoeg staan. Artsen kunnen niet alles oplossen.

Regel 6: Dokters zijn ook maar mensen

Dokters kunnen ook wel wat vergeten of gewoon een slechte dag hebben. Kortom, het zijn mensen van vlees en bloed met sterktes, zwaktes, zekerheden en onzekerheden én met een eigen privé-leven naast hun praktijk. Een dokter heeft natuurlijk ook veel patiënten. Hij kan dan ook geen uren spenderen aan één patiënt. Het kan gebeuren dat een dokter op een bepaald moment geen tijd kan vrijmaken. Heb hiervoor dan begrip en bel (of kom) op een ander moment terug.​

Verschenen op 7 maart 2012 en herzien op 28 augustus 2016 met medewerking van dokter Lucas Ceulemans, faculteit geneeskunde van de Universiteit Antwerpen (Vaardighedenonderwijs Communicatie)

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00