3 voorwaarden voor een goed bed

​Een goed bed helpt rugproblemen voorkomen door je rug 's nachts optimaal te ondersteunen. Het ideale bed is soepel, ventileert voldoende en ondersteunt je wervelkolom. Zo sta je 's morgens fit op.

 

Optimale ondersteuning

Een goed bed is soepel genoeg om je schouders in zijlig diep genoeg in de matras te laten zinken. Gebeurt dat niet, dan worden ze scheefgedrukt en kan je schouder- of nekklachten krijgen.

Tegelijkertijd moet het bed je wervelkolom genoeg ondersteunen. Bijvoorbeeld in de taille zodat je ruggengraat een bijna rechte lijn vormt, evenwijdig met het bed, als je in zijlig ligt. In ruglig moet de matras de natuurlijke S-vorm van je wervelkolom behouden.

Weet wel dat dit ideaal, een kaarsrechte rug zoals in de reclames, heel moeilijk te verwezenlijken is. 

Bewegingsvrijheid

Een tweede punt is dat een goed bed de mogelijkheid biedt om gemakkelijk van houding te veranderen tijdens de nacht. Een goed bed laat daartoe voldoende ruimte en bestaat uit materialen die niet te veel energie vragen als je van houding wilt veranderen.

De wetenschap is er nog niet uit wat de ideale hoeveelheid beweging is tijdens de nacht. Wel is het zeker dat er grote individuele verschillen bestaan tussen slapers en dat het evolueert met de leeftijd. Je kan het vergelijken met het aantal uren slaap dat iemand nodig heeft om zich fit te voelen, ook daar zijn er immers grote verschillen tussen slapers.

Enerzijds is te lang stilliggen niet goed voor je spieren en wervelkolom. Als je in een te zacht bed ligt, zak je te diep in en heb je te veel moeite om te veranderen van positie. Daardoor ga je het te weinig doen.

Anderzijds slaap je erg onrustig wanneer je te veel beweegt en ben je ’s morgens niet uitgerust. Lig je op een te harde matras, dan heb je sneller drukpunten in schouders en bekken waardoor ga je te vaak gaat veranderen van houding.

Ventilatie

Tot slot moet je bed lichaamsvocht goed kunnen opnemen en nadien weer afgeven aan de omgeving. 's Nachts moet het vocht opnemen, als een spons, en dat vervolgens continu, ook tijdens de dag, weer afgeven door goed te ventileren.

Een matras waarin het vocht zich heeft opgestapeld en klam aanvoelt, geeft meer kans aan doorligwonden om zich te ontwikkelen (bij bedlegerige mensen). Zo'n matras voelt ook onaangenaam aan, gaat veel minder lang mee en is de ideale woonplaats voor de huisstofmijt.

Recuperatie gebeurt 's nachts

Enkel wanneer je echt een uitzonderlijk slecht bed hebt, kan rugpijn ontstaan door te slecht slapen. Meestal ontstaat rugpijn echter tijdens de dag en wordt de pijn erger omdat je rug 's nachts niet genoeg kan recupereren.

Een goed bed is daarom belangrijk om je rug optimaal te laten herstellen van de belastingen tijdens de dag. Je wervelkolom, en dan vooral de tussenwervelschijven, krijgt het iedere dag zwaar te verduren. De meest gevoelige zones zijn je nek- en onderrugwervels omdat ze zo beweeglijk zijn. De borstwervels worden minder belast en bewegen beperkt, doordat ze verbonden zijn met je ribben.

Merendeel bedden van goede kwaliteit

Gelukkig is tegenwoordig een groot deel van de verkochte bedden ergonomisch verantwoord en betaalbaar. Er bestaan verschillende goede slaapsystemen. Je moet er wel de combinatie van matras en bodem uitkiezen die voor jouw rug ideaal is. De belangrijkste criteria zijn je gewicht en je silhouet.

Meer info  

Verschenen op 1 december 2010 en herzien op 24 februari 2015 met medewerking van professor Bart Haex, afdeling biomechanica, KU Leuven

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00

Online advies

Voor al jouw vragen over gezondheid en welzijn.