Platliggen of bewegen?

Langdurig platliggen maakt je rugpijn nog erger. Je doet beter lichte bewegingsactiviteiten voor een sneller herstel.

Platliggen

Liever rust

Op de zetel liggen, je bed inkruipen: als je echt rugpijn hebt, wil je niets liever dan rust. Voor een halfuurtje of een uurtje doet platte rust inderdaad geen kwaad. Integendeel: het doet deugd en het kan je klachten tijdelijk verlichten door de rugstructuren te ontlasten.

Maar platte rust die te lang wordt volgehouden bijvoorbeeld gedurende uren en dagen is niet goed. Je rugpijn wordt er alleen maar erger van. Lang stilliggen, maakt je lichaam namelijk slapper. Je spieren zwakken af, je gewrichten worden stijf, je verliest botmassa, enz. Je rug wordt zwak en probleem zal erger worden in plaats van verdwijnen. 

Wanneer helpt het?

  • Als het om een korte rustpauze gaat, kan het wonderen doen. Wanneer je spieren pijnlijk zijn na een hele dag rechtstaan, is de psoas-houding bijvoorbeeld heel heilzaam, daarbij ga je op je rug liggen terwijl je benen op een stoel of tegen de muur rusten.
  • Bij ernstige rugpijn schrijven artsen een tot twee dagen platte rust voor. Daarna moeten de activiteiten zo snel mogelijk hervat worden.
  • Wanneer de rugpijn afkomstig is van een tumor of infectie is platte rust meestal voor langere tijd aangewezen. Volg het advies op van je behandelende arts.

Wetenschappelijk bewezen?

Wetenschappelijk onderzoek wijst allemaal in dezelfde richting. Dagenlange platte rust is niet effectief in de behandeling bij rugpijn.

 

 

Bewegen

​Lichte bewegingsactiviteiten bij rugpijn 

De laatste jaren krijgen personen met rugklachten steeds vaker de boodschap om te blijven bewegen met rugpijn. Dit is een goed advies want bewegen verlicht rugpijn en zorgt voor een sneller herstel. 

Gouden regels

  • Beweeg steeds onder je pijngrens. Dit betekent dat je geen pijn mag voelen. Wanneer je toch pijn voelt, pauzeer dan even of probeer een andere activiteit.
  • Verander elk kwartier van houding. Als je lang in dezelfde houding zit of staat, krijg je alleen maar meer rugpijn. Er bestaat geen enkele superhouding die je uren volhoudt. Je probeert beter verschillende houdingen uit zodat de druk in je wervelkolom regelmatig verandert en er telkens andere structuren belast worden.
  • Blijf al je dagelijkse taken uitvoeren, zolang deze onder de pijngrens blijven. Blijf het huishouden doen, ga met de fiets naar het werk, ga naar de winkel of werk in de tuin. Doe deze taken maar doe ze kalmpjes aan. Het is niet verstandig om opeens uren aan een stuk te gaan strijken. Splits taken op en wissel af tussen belasting en ontspanning.
  • Beweeg elke dag minimum een halfuur. Beweging voedt de tussenwervelschijven en houdt je rug fit. Doe meer te voet en met de fiets en probeer doorheen de dag zo actief mogelijk te zijn.

Wetenschappelijk bewezen?

Actief blijven zorgt voor een sneller herstel bij de meeste rugpijnen. Bij chronische rugpijn is het niet effectief.

Wanneer niet?

Wanneer de rugpijn afkomstig is van een andere onderliggende oorzaak, zoals een tumor of een infectie is het niet altijd aangewezen om te blijven bewegen. Vraag raad aan je arts. 
 
 
 

Verschenen op 1 december 2010 en herzien op 23 februari 2015 met medewerking van Dr. Vera De Groof. Het onderdeel Bewegen kwam tot stand met medewerking van Dr. A. Steyaert, specialist Fysische geneeskunde en Sportrevalidatie aan het Centrum voor Sportgeneeskunde UZ Gent (www.sportgeneeskunde.be).

Aanbod beweging en vitaliteit

Leg je niet neer bij rugpijn. Blijf bewegen.

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00

Online advies

Voor al jouw vragen over gezondheid en welzijn.