Warm bad of ijs?

​Warmte en koude werken beiden pijnstillend bij rugpijn maar wanneer gebruik je welke therapie?

Warmtetherapie

Warmte als bron van pijnverlichting spreekt aan omdat het goedkoop is en gemakkelijk toe te passen. Bij rugpijn kan je warmte gebruiken onder verschillende vormen bijvoorbeeld gels, een heet bad, een kersenpitkussentje, enz. Al deze vormen van warmtetherapie werken volgens hetzelfde principe.

Voordelen

  • Warmte doet de bloedvaten uitzetten. Hierdoor stroomt er meer bloed naar de rugspieren waardoor ze sneller herstellen.
  • Warmte stimuleert de receptoren in de huid. Zo gaan er minder pijnsignalen naar de hersenen waardoor je minder pijn hebt.
  • Door warmte ontspannen de zachte structuren rond de ruggengraat (spieren, ligamenten en gewrichten) waardoor je rug minder stijf is en je minder pijn hebt.

Wetenschappelijk bewezen?

Warmte kan helpen bij rugpijn waarbij je pijnlijke, gespannen spieren hebt. Dit komt voor na zware inspanningen maar ook wanneer je spieren een onderliggende beschadigde structuur bijvoorbeeld een tussenwervelschijf willen ontlasten door op te spannen. Rugpijn gaat heel vaak gepaard met spierpijn. Gebruik warmtetherapie ook nooit als enige therapie. Het is enkel een vorm van pijnverlichting. Besteed nadien ook aandacht aan het probleem zelf door bv. spierversterkende oefeningen te doen, op een goede manier te leren heffen en tillen, enz. Bij chronische rugpijn is het effect van warmte niet bewezen.

Wanneer niet gebruiken?

Gebruik geen warmte wanneer de rug gezwollen is of warm aanvoelt. Dan gebruik je beter ijs om de zwelling te verminderen. Ook niet gebruiken bij open wonden, diabetes en huidziekten. Vraag raad aan je behandelende arts bij hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten.

Onder welke vorm?

De rug warm houden gedurende 15 tot 20 minuten helpt al bij matige pijn. Bij meer ernstige rugpijn houd je de rug best 30 minuten tot 2 uur warm. Je kan hiervoor verschillende bronnen van warmte gebruiken: 

  • een warmwaterkruik: blijft warm gedurende 20 tot 30 minuten
  • een hotpack (met gel) warm je op in de microgolfoven en blijft tot 30 minuten warm
  • warm bad, bubbelbad, sauna, stoombad: dit voelt comfortabel aan en ontspant je spieren. In een bubbelbad worden je spieren zelfs lichtjes gemasseerd.
  • zalf
  • warmte wraps: wikkel je rond de rug onder de kledij en blijft tot enkele uren warm
  • elektrische warmte pad: steek je in in het stopcontact en blijft onbeperkt warm

 

Koudetherapie

Het aanbrengen van koude op een pijnlijke plek is een bekende en belangrijke EHBO-maatregel. Koude is gemakkelijk aan te brengen en het is ook goedkoop.

Voordelen 

  • Koude vermindert zwelling en ontsteking door de bloedvaten lokaal te laten samentrekken. De bloedstroom vermindert daardoor tijdelijk.
  • Koude werkt, net als warmte, verdovend: het blokkeert de pijnsignalen.

Werkt het?

Koude werkt pijnstillend en ontzwellend. Het is niet duidelijk of het effectief werkt bij rugpijn. Het kan alleszins geen kwaad. Gebruik ijs eventueel gedurende de eerste twee dagen na het ontstaan van de rugpijn. Na twee dagen schakel je over op warmtetherapie.

Onder welke vorm?

De rug koud houden gedurende 15 tot 20 minuten zou al moeten volstaan. Breng het ijs nooit rechtstreeks op de huid aan. Koudetherapie gebruik je best onder de vorm van een icepack of spray.

Verschenen op 1 december 2010 met medewerking van Dr. Vera De Groof, adviserend geneesheer NVSM, en herzien op 12 september 2014.

Aanbod beweging en vitaliteit

Leg je niet neer bij rugpijn. Blijf bewegen.

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00

Online advies

Voor al jouw vragen over gezondheid en welzijn.