Rugplan voor type 3

​Jij bent rugtype 3. Dat betekent dat jij je veel zorgen maakt en vaak stress of druk ervaart. Verminder je rugpijn zelf met deze tips.

 

​Jouw grootste uitdaging:

  • Zorgen voor een goed gevoel in je binnenste.

Als je daar aan kan werken, vermindert je rugpijn vanzelf. Goed nieuws, toch?

Dit zijn jouw tips:

  • Bouw regelmatig een verwenmoment in voor jezelf; plan iets waarvan je geniet!
  • Zorg dat je af en toe ergens heen gaat, waar je écht kan praten met iemand.
  • Maak de goede dingen uit je leven zichtbaar met bijvoorbeeld een dagboek, foto’s,... Verplicht jezelf er vaak naar te kijken, zeker in slechte tijden.
  • Als je verdrietig bent of stress ervaart, voelt rugpijn veel sterker. Doe daarom iets leuks of zoek steun, zodat je minder aan de pijn denkt.

Dit zijn jouw acties:

  • Actie: Zoek hulp en steun

      • Zoek hulp bij problemen die je niet alleen kan oplossen.
      • Zoek een luisterend oor voor jezelf.
      • Spreek af met vrienden.
  • Actie: Jezelf goed doen

      • Lees rustig een boek(je) en zet rustige muziek op.
      • Zoek een buddy om leuke activiteiten mee te doen.
      • Neem geregeld een relaxerend bad
  • Actie: Zie jezelf graag

      • Maak elke dag tijd voor iets dat je deugd doet vb. een lekkere koffie, je even uitrekken tegen pijnlijke spieren, even dansen, een knuffel of massage, een bad,…
      • Zorg af en toe voor een diep gesprek met iemand die je vertrouwt over hoe het met je gaat.
  • Meer tips over een goed gevoel op www.fitinjehoofd.be  

Verschenen op 26 oktober 2015 met medewerking van CEDES en met dank aan de tips van de goed gevoel-stoel, een project van VIGEZ en CEDES.

Aanbod beweging en vitaliteit

Leg je niet neer bij rugpijn. Blijf bewegen.

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00