Rugplan voor type 2

Jij bent rugtype 2. Dat betekent dat jij veel zit en weinig beweegt. Verminder je pijn zelf met deze tips.

 

Jouw grootste uitdaging:

  • Elke dag bewegen en je uithouding trainen. 

Als je daar aan werkt, vermindert je rugpijn vanzelf. Goed nieuws, toch?

Dit zijn jouw tips:  

  • Ga elke dag buiten en wandel, fiets of beweeg. Minstens een half uur. Alleen of samen met je gezin of anderen.
  • Zit zo weinig mogelijk stil. Als je langer dan een half uur stilzit, sta dan even recht om iets anders te doen.
  • Wissel zoveel mogelijk van zithouding en als het kan ook van stoel.
  • Doe elke dag 5 keer deze oefening:
      • Sta rechtop met je armen naast je lichaam;
      • Adem diep in. Kijk naar je handen en rek je uit met gestrekte armen tot ze helemaal naar boven wijzen;
      • Blijf naar je handen kijken. Adem dan diep uit en laat je armen terug naar beneden gaan terwijl je naar je navel kijkt.

Dit zijn jouw acties:  

  •  Actie: Neem beweegpauzes

    Lang zitten is belastend voor je rug. Kleine beweegpauzes, zithulpmiddelen en de juiste technieken helpen rugpijn verminderen.  
  • Actie: Ontspanningsoefeningen

    Oefeningen die helpen tegen pijnlijke, stijve rugspieren. Met tekeningen en duidelijke uitleg. Klik op de oefening “na zitten” (in de tabs op de pagina) 

Verschenen op 26 oktober 2015 met medewerking van CEDES

Aanbod beweging en vitaliteit

Leg je niet neer bij rugpijn. Blijf bewegen.

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00