Rugplan voor type 1

​Jij bent rugtype 1. Dat betekent dat jij graag en veel bezig bent met allerlei taken. Verminder je pijn zelf met deze tips.

 

Jouw grootste uitdaging:

  • Je rug bewust gezond gebruiken als je actief bezig bent.

Als je daar aan kan werken, vermindert je rugpijn vanzelf. Goed nieuws, toch?

Dit zijn jouw tips: 

  • Wissel zware taken af met lichte taken zo vaak je kan. Als je pijn hebt, laat dan je werk (als het kan) liggen tot een later moment en geef je lichaam rust.
  • Probeer je rug niet te buigen maar buig en strek je armen en benen.
  • Draag je spullen een voor een, gebruik een karretje of draag ze samen met iemand anders.
  • Wijs met je tenen in de richting van elk voorwerp dat je opheft of neerzet.
  • Houd het voorwerp dat je opheft of draagt, zo dicht mogelijk tegen je aan.

Dit zijn jouw acties:

  • Actie: Rugvriendelijk heffen en tillen in huis

    Veel mensen doen hun rug pijn tijdens dingen dragen. Krijg tips en bekijk foto's van goede en slechte technieken. 
  • Actie: Rugvriendelijk poetsen

    De juiste en foute houdingen voor de rug bij het stofzuigen, dweilen, badkamer, toilet en ramen poetsen. 
  • Actie: Rugvriendelijk in de keuken

    Ontdek de juiste manieren om rugvriendelijk in de keuken te werken.
    Meer lezen
  • Actie: Rugvriendelijk wassen

    De juiste en foute manieren om de was in te steken. 
  • Actie: Rugvriendelijk tuinwerk

    Bekijk de foto's met juiste en foute rughoudingen.
    Meer lezen
  • Actie: Ontspanningsoefeningen

    Bekijk deze oefeningen die helpen tegen pijnlijke, stijve rugspieren. Met tekeningen en duidelijke uitleg. Klik op de oefening "na rechtstaan". 

Verschenen op 26 oktober 2015 met medewerking van CEDES

Aanbod beweging en vitaliteit

Leg je niet neer bij rugpijn. Blijf bewegen.

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00