Rugpijn tijdens zwangerschap

Meestal is rug- en bekkenpijn tijdens de zwangerschap een normaal gevolg van de zwangerschap. Eens de baby geboren is, ben je dan ook vaak van de pijn verlost. Verlicht je pijn met enkele bruikbare tips.

Wat

Pijn in de onderrug

​Tijdens je zwangerschap ondergaat je lichaam een aantal veranderingen. Rugpijn kan hiervan een logisch gevolg zijn. Geen paniek, de pijn is een neveneffect van zwangerschap en verdwijnt meestal na de zwangerschap weer vanzelf.

Symptomen

  • De pijn in de onderrug voelt aan als lage rugpijn toen je nog niet zwanger was.
  • De pijn in de onderrug komt plots op na lang staan of zitten en zware dingen tillen.
  • Je hebt vaker last aan het einde van de dag.

Oorzaken

  • Je wordt zwaarder waardoor je ruggengraat meer gewicht moet dragen. Je rugspieren raken sneller vermoeid.
  • Het extra gewicht zit vooraan op je buik. Je zwaartepunt verschuift dus naar voor. Dit betekent dat je met een holle rug begint te lopen. De spieren van je onderrug moeten deze houding compenseren zodat je in evenwicht blijft. Je buikspieren compenseren het extra gewicht niet meer volledig omdat ze uitgerekt zijn.
Deze twee lichamelijke veranderingen zorgen voor meer belasting op de rugspieren. De spieren raken sneller overbelast en beginnen pijn te doen. Het helpt om zware belasting te vermijden en de rugspieren te versterken.

Bekkenpijn

Bekkenpijn is een onaangenaam gevolg van de zwangerschap waar helaas weinig hapklare oplossingen voor zijn. Soms verdwijnt het meteen na de bevalling, soms houdt de pijn nog tot een halfjaar aan. Nadien verdwijnt ze weer.

Symptomen

  • Pijn in je linker- en rechterbil, je staartbeentje en/of ter hoogte van de schaamstreek.
  • De pijn wordt erger door wandelen, lang zitten of staan, op de zij rollen in bed, uit het bad opstaan, buigen of zware lasten tillen.
  • Je ondervindt ook een typische starterspijn. Vooral starten met bewegingen als uit de auto stappen, uit een stoel opstaan,enz. doet pijn.

Oorzaken

Tegen het einde van het tweede trimester zorgt het hormoon relaxine voor lossere ligamenten en dus lossere gewrichten in je bekken. Je bekkenbeenderen en staartbeen komen losser te zitten zodat ze beter uitzetten om de bevalling te vergemakkelijken. Door deze versoepeling treden er gemakkelijker verschuivingen op en raken soms zenuwen gekneld. Dit fenomeen heet bekkeninstabiliteit.

Oplossingen

Het komt erop neer een evenwicht te vinden tussen inspanning en ontspanning. Spierversterkende activiteiten zijn goed omdat ze de belastbaarheid van je bekken verhogen maar anderzijds moet je ook voldoende rusten om je bekken te sparen. Voor sommige vrouwen is het een voortdurende afweging tussen activiteiten.

  • Vermijd activiteiten die veel energie vragen maar weinig spierversterkend zijn, zoals lang winkelen en stofzuigen.
  • Kies liever voor activiteiten die spierversterkend zijn en plezierig, zoals zwemmen of fietsen.

 

Pijnverlichting

Tips

Rug- of bekkenpijn schakel je niet zomaar uit maar je kan de pijn wel bedwingen. Enkele vuistregels:

  • Draag zo weinig mogelijk hoge hakken. Je rug wordt er holler van waardoor er meer druk op de rugspieren komt en deze sneller vermoeid raken.
  • Slaap op een rugvriendelijke manier. Op je zij slaap je best met een kussentje tussen je knieën. Als je op je rug slaapt, leg het kussentje dan onder de knieën. Besteed ook aandacht aan correct opstaan.
  • Doe enkele stretch- en ontspanningsoefeningen wanneer de pijn onhoudbaar wordt.
  • Vermijd lang rechtstaan of zitten. Onderbreek dit altijd door een klein wandelingetje, een andere houding, een korte zit- of beweegpauze of iets anders. Als je maar vaak verandert van beweging om de rugspieren en tussenwervelschijven een beetje ademruimte te geven.
  • Probeer bij acute en onophoudelijke pijn de psoas-houding uit, waarbij je op je rug gaat liggen met je onderbenen op een stoel. Deze houding neemt tijdelijk alle druk op je ruggengraat weg.
  • Beweeg aan lichte intensiteit. Als je voor je zwangerschap een bepaalde sport beoefende, overleg dan met je dokter hoe lang je deze nog mag volhouden. Schakel anders over op zachte, recreatieve sporten. Aquagym, fietsen en wandelen zijn ideaal. Licht de lesgever altijd in over je zwangerschap. Misschien mag je bepaalde bewegingen of houdingen niet meer doen.
  • Bij bekkenpijn kan de kinesitherapeut je oefeningen aanleren zodat je bekken stabiel wordt gehouden. Dit zijn geen krachtoefeningen, maar vergen heel minimale inspanningen en vooral veel controle en concentratie.
  • Gebruik pijnverlichtende methodes zoals warmtecompressen, massage of alle andere dingen die voor jou lijken te werken. Zolang het de pijn verlicht, ook al is het maar tijdelijk, kan je ze proberen.
  • Neem zo vaak mogelijk een natuurlijke houding aan met je ruggengraat. Dit doe je door je spierkorset rond je ruggengraat aan te spannen. Zo vang je veel meer krachten op en krijg je minder snel rugpijn. Doe spierversterkende oefeningen om je spierkorset op te bouwen.
  • Neem voldoende rust. Rugpijn door vermoeide spieren gaat vaak weer vanzelf over na een nachtje slapen.
  • Vermijd activiteiten waarbij je bekken- en/of rugpijn erger wordt.
  • Gebruik geen pijnstillers zonder advies van je behandelende arts. Geef de voorkeur aan bovenstaande vuistregeltjes.

Wanneer naar dokter?

​Rugpijn tijdens de zwangerschap is vrij normaal. In de meeste gevallen is er niets ernstigs aan de hand en helpt de juiste pijnverlichting al goed. Toch kan er altijd een andere oorzaak zijn van je rugpijn.

Neem contact op met je dokter wanneer:

  • je rugpijn niet weggaat de tips voor pijnverlichting in dit artikel,
  • je geen enkel pijnvrij moment meer hebt,
  • je rugpijn alleen maar erger wordt,
  • je krampen krijgt die herhaaldelijk terugkomen want dit kunnen vroegtijdige weeën zijn,
  • je naast je rugpijn ook nog andere klachten hebt zoals vaginale bloedingen, koorts, etc.

 

Verschenen op 1 december 2010 met medewerking van Dr. Tielens, adviserend geneesheer NVSM, en herzien op 12 september 2014.

Aanbod beweging en vitaliteit

Leg je niet neer bij rugpijn. Blijf bewegen.

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00

Online advies

Voor al jouw vragen over gezondheid en welzijn.