Slechte rugsporten

Sporten als wielrennen en roeien vermijd je best als je last hebt van rugpijn. Ze maken de pijn vaak nog erger.

 

Turnen, voetbal, golf, racketsporten, zeilen, windsurf

Dit zijn voorbeelden van overstrekkingssporten met bewegingen waarbij je vaak ver naar achter moet buigen, zoals de flikflak in turnen. Wanneer je hier nog een draaibeweging aan moet toevoegen, worden je facetgewrichtjes extra hard belast. Denk aan de smash bij volleybal, de swing bij golf of het pompen met het zeil bij windsurfen. 

Wielrennen

Wielrennen geeft veel druk op je tussenwervelschijven omdat je gedurende lange tijd voorovergebogen zit.

Skiën

En dan specifiek heel intensief skiën op moeilijke pistes, zoals rode en zwarte pistes. Het is enorm belastend door de grote impact die je moet opvangen met je lichaam. Er is ook een grote kans op vallen en kwetsuren.

Roeien

Roeien is heel belastend voor je tussenwervelschijven. Vooral de vele herhalingen van het buigen en strekken van je wervelkolom is niet goed.

Gewichtheffen  

is enorm belastend zowel voor je tussenwervelschijven als voor de facetgewrichtjes.

Algemene adviezen

  • Bespreek je sportkeuze eerst met je arts, zeker bij ernstige rugklachten. Rugpijn betekent niet stoppen met sporten maar wel aangepast sporten. Probeer hierin je blik te verruimen.

  • Luister altijd goed naar je lichaam als je sport. Krijg je pijn, stop dan.

  • Wil je toch een van deze sporten volhouden tijdens rugpijn, kies dan voor een lager niveau.

  • Vermijd bewegingen die veel belasting geven of pas je techniek aan. Bij rugpijn slaag je een smash in het volleybal beter vanuit de schouder in plaats vanuit de lage rug.

  • Verander van positie op het veld. Kies voor een meer verdedigende positie in plaats van aanvallend te spelen. 

  • Bij ernstige rugpijn moet je eerst goed revalideren. Je moet eerst je spierkorset rond je ruggengraat terug opbouwen en correct leren gebruiken. Bekijk daarna in samenspraak met de sportkinesitherapeut of manueel therapeut en de arts welke sporten je mag beoefenen en welke aanpassingen je nodig hebt.

  • Zachte of low impact sporten zijn goede rugsporten die je ook intensief kan beoefenen. Maak een stevige boswandeling of zwem snel door. Zo verbruik je veel energie, bouw je spierweefsel op en werk je aan je conditie.

Quotes  

  • Dr. Steyaert: “Ik krijg vaak sporters over de vloer die heel zwart-wit denken. Ze doen alles of niets. Als ze geen klachten hebben, geven ze zich voor 100 %. Zijn ze geblesseerd dan doen ze helemaal niets. Terwijl tussen die twee uitersten zoveel mogelijkheden bestaan om toch actief te zijn.”  
  • Dr. Steyaert: "Er zijn zeker sporten die voor bepaalde mensen met rugpijn uit den boze zijn, maar voor anderen dan weer wel mogen. Ik ken mensen die kermen van de pijn als ze op asfalt joggen, maar geen pijn voelen op zachte bosgrond.”

Verschenen op 1 december 2010 en herzien op 23 februari 2015 met medewerking van Dr. A. Steyaert, specialist Fysische geneeskunde en Sportrevalidatie aan het Centrum voor Sportgeneeskunde UZ Gent, www.sportgeneeskunde.be

Aanbod beweging en vitaliteit

Leg je niet neer bij rugpijn. Blijf bewegen.

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00

Online advies

Voor al jouw vragen over gezondheid en welzijn.