Muisarm of muispols

Dit is een veel voorkomende kwaal die zijn oorsprong vindt in het werken met pc’s en beeldschermen. Mensen hebben er eigenlijk al lang last van. Maar onze huidige manier van werken maakt de aandoening echter actueler dan ooit.

 

Wat?​

Een muisarm heet in het medisch jargon een “Repetitive Strain Injury” (RSI) of in het Nederlands “Repetitieve Overbelastingsletsels”. Het is een verzamelnaam voor klachten die ontstaan uit het maken van steeds dezelfde bewegingen of door een gebrek aan afwisseling in de bewegingen. Dit zorgt na verloop van tijd voor een overbelasting van de spieren. Vooral het gebied tussen vinger, schouderblad en nek heeft het soms zwaar te verduren.

Wie?

Wie langer dan twee uur per dag of één uur onafgebroken repeterende bewegingen maakt, loopt een verhoogd risico op RSI. De bewegingen hoeven zelfs niet steeds dezelfde te zijn: zolang ze op elkaar gelijken, loop je een risico. Bijkomende risicofactoren zijn een slechte lichaamshouding en een hoge werkdruk.

Personen die werken met een beeldscherm hebben er vaak last van omdat ze schouders en rug steeds in dezelfde positie houden. Ook vingers, elleboog en pols maken steeds dezelfde bewegingen. Nochtans worden niet alleen pc-gebruikers geconfronteerd met RSI: mensen die bandwerk doen, kassapersoneel, slagers en zelfs violisten lopen eveneens een verhoogd risico.

Verloop

De ziekte ontwikkelt zich in drie fases.

  1. In de beginfase krijg je tijdens of vlak na het werk last van pijn, tintelingen, krampen en stijfheid.
  2. In de volgende fase verdwijnen de klachten niet meer tijdens de rustperiodes. Je krijgt ook pijn, los van een specifieke beweging of taak. Sommigen krijgen hevige pijn, anderen een lichte tintelende pijn.
  3. In de derde fase heb je constant pijn. Deze chronische pijn is nog moeilijk te bestrijden. Als je één van deze symptomen herkent, ga dan zeker eens langs bij je huisarts.

Behandelen

Er bestaat geen specifieke behandeling voor RSI. Voorkomen is dus beter dan genezen. Probeer in ieder geval rust te nemen en de bewegingen te vermijden die de klachten veroorzaken. Een pijnstiller kan de pijn even laten verdwijnen, maar neemt de oorzaak niet weg.

Tips tegen een muisarm

  • Zorg voor regelmatige en gevarieerde beweging.
  • Neem regelmatig een pauze tijdens repetitief werk. 
  • Wissel ook regelmatig zitten en staan af.
  • Zorg voor een losse en ontspannen houding en verander regelmatig van zithouding.
  • Werk op de goede hoogte en ga recht zitten.
  • Stretch regelmatig je nekspieren en rek je uit.
  • Werk met twee handen. Overbelasting ontstaat vaak doordat je alles met één hand doet.
  • Kluister jezelf per dag niet langer dan 5 à 6 uur aan het beeldscherm.
  • Probeer je muis minder te gebruiken of steun zoveel mogelijk met je onderarm op je bureau of stoel.
  • Heb je pijn, zorg dan dat het overbelaste lichaamsdeel kan rusten.

Verschenen op 3 juni 2010 en herzien op 23 februari 2017 met medewerking van Vera De Groof, adviserend geneesheer Nationaal Verbond Socialistische Mutualiteiten

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00