Veilige autoreis

Met de auto op vakantie? 
Hier vind je enkele tips die je tocht veiliger maken.

Controle

Laat je auto voordien nog even controleren

Volgens pechdiensten is vooral de heenreis een zware dobber voor de auto. Ga dus voor je op vakantie vertrekt, nog even langs bij de garagist. Geef extra aandacht aan de lichten, remmen, schokdempers, ruitenwissers en vooral ook aan de banden. Eén op vijf dodelijke ongevallen op de Franse snelwegen tijdens de zomer is het gevolg van een kapotte band door een te lage bandenspanning. Als je zwaar beladen bent, verhoog je best de bandenspanning lichtjes voor de lange rit.

Neem ook altijd een kopie van je autopapieren en bewaar die in een valies of handtas. Dit komt van pas in geval van diefstal of inbraak in de auto.

Inladen

​Denk na bij het inladen

  • Let op dat je de auto niet te zwaar laadt; check het laadvermogen als je van plan bent veel mee te nemen. Hou rekening met het gewicht van de caravan of aanhangwagen, alsook met het maximumgewicht die de trekhaak aankan.
  • Extra gewicht verandert de remafstand van de wagen en maakt het moeilijker om bochten te maken. Om het evenwicht van de wagen te behouden, laad je best de zwaarste koffer eerst in en leg je hem in het midden van de koffer. Een te zwaar geladen auto raakt ook sneller verhit, vooral bij stilstand of langzaam rijden.
  • Probeer zoveel mogelijk kleine zakken te vermijden. Als je dan in een noodsituatie zit - bijvoorbeeld bij een lekke band op de snelweg -  kan je snel en veilig alle koffers uitladen.
  • Leg geen losse spullen op de hoedenplank of in de wagen. Bij een ongeval transformeren die in echte boemerangs. Klik voor dezelfde reden ook altijd je kinderen goed vast tijdens een lange autorit.

Vermoeidheid

​Mensen rijden vaak ’s nachts omdat het dan rustiger is op de weg en om een dag van hun vakantie te winnen. Onderzoek toont echter aan dat de rijvaardigheid en alertheid ’s nachts slechter is dan overdag, met meer kansen op een ongeval als gevolg. Tijdens de maanden juli en augustus speelt vermoeidheid bij één op drie ongevallen op autosnelwegen een hoofdrol. De gevaarlijkste momenten zijn tussen 4 en 6 uur ’s ochtends en tussen 14 en 16 uur. Neem best een pauze van een kwartier elke twee uur of tweehonderd kilometer. Een powernap van 10 à 15 minuten is de beste manier om vermoeidheid te bestrijden. Pas extra op tijdens de laatste honderd kilometers van de rit. Ook dan is het nodig regelmatig te pauzeren en de benen te strekken. Er doen zich immers vier keer meer ongevallen voor tijdens die laatste kilometers.

's Nachts rijden? Hou dan rekening met deze tips:

  • Probeer met twee personen te rijden, dan kunnen jullie elkaar aflossen en elkaars vermoeidheid in de gaten houden.
  • Hou de auto fris, zet de verwarming niet aan.
  • Rij niet wanneer je moe bent, dat is meestal tussen 2 en 6 uur ’s nachts.
  • Koffie, cola of een raam opzetten kan even een opkikker zijn, maar het opwekkend effect is snel weer voorbij.
  • Stop onmiddellijk met rijden wanneer je moeite hebt om je ogen open te houden of te fixeren en begint te knikkebollen.

Tips

Tips voor een veilige autovakantie

  • Start niet vermoeid aan een lange autorit. Probeer ook de nachten ervoor al goed te slapen.
  • Hou rekening met je biologische klok. Rij op tijdstippen waarop je normaal wakker bent.
  • Las een rustpauze in als je een dipje krijgt.
  • Rij niet te snel. Overdreven snelheid is immers dé oorzaak van vele ongevallen.
  • Stop om de twee uur minstens 15 minuten. Ga dan even wandelen.
  • Eet meerdere keren per dag iets licht verteerbaar. Drink water, fruitsap, melk of sprankelende frisdranken. Geen alcohol.
  • Neem je geneesmiddelen? Check ze dan goed, want sommige geneesmiddelen kunnen een effect hebben op je rijvaardigheid overdag.

Buitenland

​Buitenlandse regelgeving

Hou er rekening mee dat er in verschillende landen verschillende wetten gelden. Zo gelden er soms andere snelheidslimieten en verschilt het maximum alcoholpromillage. Zoek dit best op voor je vertrekt. Hier zijn alvast enkele specifieke regels die van toepassing zijn in het buitenland:

  • In landen zoals Frankrijk, Spanje, Portugal, en Zwitserland moeten alle bestuurders met een bril verplicht een reserve-exemplaar bijhebben.
  • In Spanje moet je twee gevarendriehoeken in de wagen hebben. De eerste plaats je 50 meter voor de wagen en de andere er 50 meter achter.
  • Een fluohesje aantrekken in geval van pech of ongeval is verplicht in bijna alle Europese landen. In Luxemburg, Spanje en Italië is dit niet alleen geldig voor de chauffeur, maar voor alle inzittende die de wagen verlaten.
  • In Noorwegen is het verboden te roken achter het stuur.
  • Reservelampjes voor de wagen zijn verplicht in Spanje, Kroatië, Slovenië en Tsjechië.
  • Radarverklikkers of navigatietoestellen die de locatie doorgeven van vaste of mobiele radars zijn verboden in Frankrijk
  • Onder meer in Hongarije, Slovenië, Denemarken, Zweden, Finland en Oostenrijk is het verplicht om met de lichten aan te rijden.

Verschenen op 4 februari 2016 met medewerking van Liesje Pauwels - BIVV

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00