Afvallen lukt niet

Twee vraagstellers maken zich zorgen over hun trainingsschema. Ze trainen wel regelmatig maar vallen toch niet af. De beweegexpert geeft advies.

Vraag 1

​Vraag:

Ik zwem drie keer per week een halfuur. De andere dagen wandel ik een halfuur. Ik volg dit schema nu al drie maanden maar ik verlies geen gram gewicht. Zou ik beter minder sporten maar per keer dan wel langer?

Antwoord: 

Jouw bezorgdheid klinkt heel herkenbaar. Je sport dagelijks 30 minuten en had na 3 maanden resultaat verwacht. Nu ben je teleurgesteld dat je nog geen gewicht hebt verloren. Maar vergeet de weegschaal even en ga eens voor de spiegel staan. Zie je dan verschil? Merk je bijvoorbeeld aan broeken of truien dat ze losser zitten? Door het sporten kweek je namelijk spieren en die zijn compacter dan vet. 1 kilogram spieren neemt minder plaats in dan 1 kilogram vet maar op de weegschaal blijft dit wel hetzelfde. Het kan dus best dat je nu meer spieren hebt maar dat je het verschil niet ziet op de weegschaal.  
 
Heb je het gevoel dat je lichaam er niet echt strakker uit ziet in de spiegel? Geen zorgen. Je zal wel extra spierweefsel opgebouwd hebben maar dat zit misschien nog goed verscholen onder een laagje onderhuids vet. Denk er aan dat je genoeg lichaamsbeweging ook altijd moet combineren met een gezond eetpatroon. Het vraagt wat inspanning om je eetpatroon aan te passen maar het is wel de enige manier om echt gewicht te verliezen.

Advies

  • Probeer het schema dat je nu volgt, vol te houden. Het zorgt voor voldoende beweging om gezond te blijven.
  • Om gewicht te verliezen, doe je best nog een extra inspanning.
  • Probeer je zwemtraining op te trekken naar 45 minuten of rustig zwemmen af te wisselen met stevig doorzwemmen. Dit zorgt voor een groter calorieverbruik.
  • Vergeet ook je voeding niet.

Uitgebreide info   

Hanne Proost, beweegexpert
 

Vraag 2

​Vraag:

Ik train drie keer per week op de roeimachine, loopband, hometrainer of crosstrainer. Daarnaast doe ik ook af en toe aan krachttraining. Verder let ik erop dat ik gezond eet. Toch val ik niet af. Mijn vraag: is mijn trainingsprogramma goed of zou ik me beter op een sport toeleggen? 

Antwoord:

Als ik jouw beschrijving lees, zie ik niet veel mis. Je let op je voeding, je sport voldoende en je beleeft er plezier aan. Maar toch val je niet af. Het is logisch dat je wat teleurgesteld bent. Wat je nu moet doen, is volhouden.
 
Zorg ervoor dat je genoeg afwisseling inbouwt zodat je het sporten en bewegen leuk blijft vinden. Maak hierbij een onderscheid tussen uithoudingssporten en krachtoefeningen. Beiden zijn belangrijk.

Uithouding

Voor de uithoudingssporten kan je perfect afwisselen tussen de hometrainer, loopband, roeimachine en crosstrainer. Ik raad aan om drie keer per week te blijven sporten. Dit is een goed uitgangspunt. Ga dan voor 30 minuten een uithoudingssport. Zo werk je aan je lijn, de conditie van hart en bloedvaten en je lichamelijke conditie. Je kan ook voor intervaltraining kiezen waarbij je lichte intensiteit afwisselen met zeer intensieve inspanningen. Hierbij verbruik je iets meer calorieën. Weet wel dat fietsen op de hometrainer het minst energie verbruikt. Misschien kan je iets langer fietsen, bijvoorbeeld gedurende 45 minuten, of aan iets hogere intensiteit.

Kracht

Als je deze uithoudingstrainingen combineert met krachtoefeningen krijg je een nog beter resultaat. Je werkt dan ook aan je spiermassa. Dit is actieve massa en zal er voor zorgen dat je ook in rust meer energie verbrandt. 15 tot 20 minuten krachtoefeningen zetten je goed op weg. Zorg er vooral voor dat alle spieren van je lichaam aan bod komen. Dit hoeft niet in een beurt. Je kan afwisselen van beurt tot beurt. Maandag bijvoorbeeld benen en billen. Woensdag armen en buik. Vrijdag schouders en rugspieren. 

Voeding

Om te vermageren is het belangrijk om ook op je voeding te letten. Je moet een goed evenwicht vinden tussen het innemen van essentiële voedingsstoffen en niet te veel energie. Dit is niet altijd gemakkelijk. Indien je het gevoel krijgt dat je ter plaatse blijft trappelen, kan je een afspraak maken met een diëtist om te kijken waar je nog kan bijsturen. Wees geduldig en verlies de moed niet.

Uitgebreide info

 
Hanne Proost, de beweegexpert
 

Verschenen op 14 augustus 2013

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00