Hoe denkt en leert mijn baby?

​Hoe verloopt de verstandelijke ontwikkeling van je baby? Kan je je baby al iets leren?

Ontwikkeling

De verstandelijke ontwikkeling van een kind gebeurt geleidelijk en in stapjes. Van echt denken kan je bij een pasgeboren baby nog niet spreken. Zijn reacties zijn vooral gedreven door reflexen. Om zijn verstandelijk vermogen op te bouwen, moet een kind verschillende vaardigheden ontwikkelen.

Geheugen

Het geheugen van een baby moet nog gevormd worden. Zowel het korte termijn geheugen om nieuwe informatie op te nemen, als het lange termijn geheugen om informatie die niet onmiddellijk bruikbaar is, op te slaan en op het juiste ogenblik terug op te halen. Tussen 3 en 6 maanden kan een baby het onderscheid maken tussen bekend en nieuw. Vanaf 6 maanden kan een baby een beeld in zijn geheugen vasthouden. Daarnaast leren ze ook stilaan verbanden leggen.

Aandacht richten

Een baby moet zijn aandacht leren richten. Hij moet dit leren om de informatie uit de omgeving te kunnen opnemen. Kinderen leren al spelend en door uit te proberen. Wat lukt wordt vaak herhaald. Ze leren ook door volwassenen na te bootsen en door straffen en belonen. Met als algemene regel dat gedrag dat effect heeft (belonend is) wordt herhaald en gedrag dat wordt afgestraft verdwijnt.

Stimuleren

Volwassenen kunnen een belangrijke rol spelen in het stimuleren van dit leerproces. Baby’s hebben immers stimulering nodig om te ontwikkelen.

  • Zorg voor een stimulerende omgeving: zorg voor een omgeving waar iets te zien, te horen of te voelen valt. Een omgeving die aanzet tot actief onderzoek en die de ondernemingszin aanmoedigt, maar toch als veilig wordt evaren.

  • Leer je kind verschillende materialen kennen: door actief bezig te zijn verhoogt een kind zijn kennis over de werkelijkheid en leert hij de eigenschappen van materialen kennen: hard, zacht, dik, dun, kleiner of groter dan.

  • Praten is leren: in de eerste levensjaren hangen taal en denken heel nauw samen. Daarom is het belangrijk om veel tegen een baby te praten. Bijvoorbeeld tijdens de verzorging en tijdens het spel. Geef de dingen waar je baby naar kijkt een naam en reageer op zijn eerste brabbeltaaltje.

  • Belonen is beter dan straffen: onthoud hierbij dat aanmoedigen en belonen veel meer effect heeft om iets aan te leren, dan straffen om iets af te leren. Consequentie is hier belangrijk.

 

Bronnen:

De ontwikkeling van kinderen, Penni Tassoni, vertaling Annet Weterings, 2006. Uitgeverij SWP Amsterdam.

Kind en Gezin  

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00