Een gezond ontbijt

'We hebben als gezin weinig tijd ’s morgens. Uitgebreid ontbijten komt er dus vaak niet van. Hoe kunnen we gezond ontbijten en toch zo weinig mogelijk tijd verliezen?'

 

​Waarom ontbijten? 

Vullen, die lege maag!

  • Je kind heeft de hele nacht geslapen. Wie heeft er geen honger na 12 uren niet eten?
  • Om energie op te doen.
  • Door evenwichtig en gezond te ontbijten presteert je kind veel beter! Je kind kan zich beter concentreren in de klas en heeft voldoende energie om te ravotten tijdens de pauze. Een volwaardig ontbijt levert namelijk 25% van de totale energie.
  • Samen de dag starten.
  • Ontbijten is meer dan het voeden en sterken van je lichaam. Net voor iedereen aan de slag gaat nog even samen aan de ontbijttafel.
  • Geen ongezonde tussendoortjes.
    Een gezond en voedzaam ontbijt zorgt ervoor dat je kind niet grijpt naar een vetrijk en/of suikerrijk tussendoortje in de pauze. 

Wat is een gezond ontbijt? 

  • Bruin brood en andere broodsoorten met granen. Eventueel afgewisseld met ongesuikerde ontbijtgranen.
  • Beperkt het aantal koffiekoeken en gesuikerde ontbijtgranen met chocolade, honing of extra toegevoegde suiker.
  • Boterham met beleg.
  • Hartig beleg zoals lichte kaas, kippenfilet, kalkoenham, rookvlees, gekookte ham, een zacht gekookt eitje.
  • Zoet beleg zoals fruit (banaan, appelmoes), jam, stroop, honing, peperkoek, choco, speculaas, …
  • Boter en margarine bevatten veel vet, maar zijn toch belangrijk voor de aanlevering van vitamine A, D en E.
  • Zuivelproducten: magere of halfvolle melk, calciumverrijkte sojamelk, ongesuikerde yoghurt of karnemelk. Deze voedingsmiddelen dragen bij tot de opbouw en het behoud van sterke botten. Ze zijn voor kinderen heel belangrijk.
  • Een stuk fruit: appel, banaan, sinaasappel, mango, …
  • Drank: water of halfvolle melk. 

Zorg voor variatie

We zijn expert in het zoeken naar variaties en nieuwe gerechten. Het ontbijt is steevast de uitzondering op de regel. Doorgaans bevat deze maaltijd weinig variatie. 

Durf ook in het ontbijt te experimenteren. Kies af en toe voor een fruitbrochette, een vers geperst vruchtensapje met bloedsinaasappel in plaats van gewone sinaasappel of een milkshake van banaan of rode vruchten. Meer originele recepten vind je in het lekkerste boekje.

Geen honger of te weinig tijd?  

Niet veel honger? Geef wat nog over is mee met je kind naar school. 

Geen tijd ’s morgens om te ontbijten omdat je vanalles te doen hebt? 

Dek de avond voordien de tafel. Zet de wekker ook wat vroeger, zo heeft je kind te tijd om wakker te worden.

Beperk de ochtendrush door kledij de avond voordien klaar te leggen, de schooltas te maken en de agenda te ondertekenen.

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00

Online advies

De Webnanny geeft gratis opvoedingsadvies via e-mail.