Mijn kind heeft stress

'Mijn dochter is nogal gevoelig. Ik voel aan dat ze moeilijk kan omgaan met het vele schoolwerk, ruzies met vriendinnen, een woordenwisseling aan tafel ... Ze heeft vaak last van buikpijn, moet zich soms naar school slepen en ze weent bij 'het kleinste'.'

 

​1 op 3 kinderen kampt met stress, dat blijkt uit een grootschalige pilootstudie van stress-expert Luc Swinnen. 

We zien vaak de signalen niet

De studie wijst uit dat jongeren vaak signalen geven als de stress hoog oploopt. Ze melden klachten zoals buik- en hoofdpijn, huilen, concentratieproblemen op school en slapeloosheid. Opmerkelijk is dat ouders deze signalen weinig tot niet aan stress toeschrijven, maar eerder aan fysieke oorzaken. 

Dat kinderen ook kunnen kampen met stress wordt nog heel vaak voorbijgelopen. Dit is een probleem, omdat kinderen met een stressprobleem niet op de juiste manier geholpen worden. Een pilletje tegen buikpijn zal de oorzaak van de spanning niet wegnemen. 

Wat kan je doen als ouder?

  • Probeer niet onmiddellijk negatief te reageren op vervelende gedragingen of uitspraken van je kind. Uitspraken zoals “Ik kan dat niet” of “Daar heb ik geen zin in” kunnen wijzen op een onderliggend probleem, zeker als ze vaak voorkomen. Zoek naar iets positief en gebruik dit element om je kind te motiveren. Vb.: “Vorige week heb je me nochtans goed geholpen in de tuin, kijk eens wat een mooi resultaat je toen hebt neergezet. Dat kan je vast nog eens opnieuw!”.
  • Let op eventuele signalen die je kind geeft. Prikkelbaarheid, snel huilen, zich afsluiten, piekeren, concentratieproblemen, verminderde prestaties op school.
  • Ga na of je kind deze signalen ook op school toont, of in een andere omgeving (vb. de jeugdbeweging of de sportclub).
  • Er zijn heel wat oefeningen en technieken die stress kunnen verminderen. Probeer ze zelf eens uit, en doe ze dan samen met je kind. In het boek “Stress kids” van Wendy Peerlings vind je heel wat concrete oefeningen. Zoek de oefening die het beste bij je kind werkt.
  • Zorg voor voldoende nachtrust bij je kind. Kinderen in de lagere school slapen gemiddeld 9 uur per nacht. Maak duidelijke afspraken over een vast uur om te gaan slapen, en zorg voor een ontspannende activiteit voor je kind gaat slapen. Vermijd huiswerk op een laat tijdstip!
  • Huiswerk maakt je kind best voor het avondeten. Het lichaam werkt dan nog goed mee. Bovendien weet je kind dat hij of zij na het avondeten kan ontspannen en niet meer aan school hoeft te denken.
  • Praat regelmatig met je kind over zijn of haar gevoelens. Zorg dat je weet hoe het op school gaat, of je kind vrienden heeft en hoe je kind zijn vrije tijd doorbrengt.

Verminder de druk op je kind

Kinderen hebben vaak het gevoel dat ze door hun omgeving onder druk gezet worden. Onze prestatiegerichte maatschappij draagt hier vast haar steentje toe bij, maar ook ouders verhogen zonder dat ze het beseffen de druk om goed te presteren. Een aantal concrete tips:

  • Vergelijk je kind niet met andere kinderen. Elk kind werkt, studeert en leert op zijn eigen tempo. Respecteer dit tempo, heb geduld en geef een complimentje wanneer je kind een stap heeft afgerond.
  • Zorg voor realistische verwachtingen. Een onvoldoende op 4 vakken kan niet op 1 week worden weggewerkt. Werk samen met je kind aan een jaarplan, met elke week en elke maand realistische doelstellingen. Neem liever kleine stapjes.
  • Stel ook realistische verwachtingen naar de toekomst toe. Haalt je kind elk rapport onvoldoendes op wetenschappen en wiskunde? Dan zal hij of zij wellicht nooit burgerlijk ingenieur worden. Dat is ook niet erg, er zijn vast heel wat andere dingen waar je kind goed in is!
  • Zorg voor voldoende ontspanning en afwisseling. Je kind hoeft niet elke dag 3 uur te studeren, ook niet als hij of zij op school onvoldoende presteert.
  • Sta lang genoeg stil bij studiekeuze. Kies samen met je kind en in overleg met de school een richting die het beste in je kind naar boven haalt. Luister naar je kind en bevraag welke richting hem of haar interesseert. 

 

Leestip: Wendy Peerlings- Stress kids. Lannoo

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00

Online advies

De Webnanny geeft gratis opvoedingsadvies via e-mail.