Mag snoep in de lunchbox

'Mijn dochtertje van 3 gaat pas naar de eerste kleuterklas. Ik vraag me af welke tussendoortjes ik haar het best mee geef. Thuis krijgt ze zelden snoep, maar ik heb schrik dat ze uit de boot zal vallen omdat vele leeftijdsgenootjes wel regelmatig een snoep meebrengen naar school. Ik dacht altijd dat snoep ongezond was, maar meer en meer hoor ik zeggen dat er nu ook suikervrije snoep bestaat, en vetarme koekjes. Kunnen deze dan wel door de beugel?'

 

​​Snoepjes

Een bezoek aan de supermarkt, een reclamefilmpje op tv, een billboard op straat: allen bevestigen ze steeds meer het idee dat snoep niet langer ongezond hoeft te zijn. Snoep bevat suiker? Ontdek nu onze suikervrije variant! Snoepjes zijn vetmakers? Niet langer, er bestaan nu “calorievrije” snoepjes en koekjes allerhande. Gezonde snoep maakt zijn opmars, of klopt dit beeld toch niet helemaal?

“Natuurlijk”, “biologisch”, “vetarm”: termen die passen in een algemene trend. We moeten gezond leven: gezond eten, de trap verkiezen boven de lift, minstens één sport beoefenen. Ook onze kinderen leren we best deze levensstijl aan. Dagelijks worden hen best verse groenten voorgeschoteld, de brooddoos bevat iets uit elke laag van de voedingsdriehoek. Maar wat met de bovenste laag, de snoeplaag? “Natuurlijke snoep bestaat: waar of niet waar?"



 

 

 

 

 

 

 

We moeten deze vraag beantwoorden met “niet waar”: gezonde snoep bestaat niet. Snoep vind je helemaal bovenaan terug in de voedingsdriehoek. Dit betekent dat snoep, koekjes en andere zoetigheden voedingsmiddelen bevatten die eigenlijk niet noodzakelijk zijn in een evenwichtige voeding. 

Betekent dit nu dat je best alle snoep verbant uit huis en de boterhamdoos? Neen, snoepjes en koekjes zijn op zich niet schadelijk, maar beschouw ze eerder als een “extraatje”. Leer je kinderen aan ze ook op die manier te bekijken, en zorg voor een gematigd gebruik. 

Moet je daarom tussendoortjes afschaffen? Natuurlijk niet! Kies gerust voor gezonde tussendoortjes, zoals een rijstwafel, een rauwe wortel, een stuk fruit of een potje yoghurt.

Tip: kies als tussendoortje een product uit een laag van de voedingsdriehoek die nog niet aan bod is gekomen die dag.

Tip: om fruit of groenten aantrekkelijker te maken als tussendoortje, presenteer ze wat leuker! Maak van appel en banaan bijvoorbeeld een fruitbrochette, of snij de groenten in een leuke vorm.

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00

Online advies

De Webnanny geeft gratis opvoedingsadvies via e-mail.