Het eetpatroon van kleuters

'Hoeveel eet een kleuter gemiddeld per dag?'

 

​Gemiddelde hoeveelheid

Gemiddelde hoeveelheden zijn letterlijk ‘gemiddeld’. Misschien eet jouw kleuter meer of minder, dat kan perfect. Bovendien eet je kind de ene dag al eens wat meer dan de andere.

Onderstaande hoeveelheden kunnen van dag tot dag variëren. Om je toch een beetje een idee te geven, kan je hieronder een overzicht vinden van de gemiddelde dagelijkse hoeveelheden voor kinderen tussen 3 en 6 jaar oud. 

  • 60 minuten beweging: elke kans tot beweging telt mee in dagdagelijkse beweging: de hond uitlaten, een bewegingsactiviteit samen met het gezin op zondagnamiddag. Zwem- of dansles zijn bijvoorbeeld ook uitstekende activiteiten. Laat je kind doen wat hij of zij graag doet! 
  • 1 liter water.
  • 100 tot 150 gram groenten.
  • 4 porties (125 ml) volle melk(producten) (tot de leeftijd van 4 jaar), daarna halfvolle melk(producten).
  • ½ tot 1 snede kaas.
  • Smeervet (matig) op de boterham en 1 eetlepel bereidingsvet voor de bereiding van de volledige maaltijd (vlees, groenten, aardappelen).
  • 75 tot 100 gram vlees, bij voorkeur magere soorten zoals varkenshaasje, kippenfilet, rosbief, …Gebruik daarnaast ook 1 à 2 keer per week vis. Zowel vette als magere vis is toegelaten.
  • 1 tot 2 stukken fruit.
  • 3 tot 5 sneden bruin of volkoren brood.
  • 1 tot 4 gekookte aardappelen. In plaats van aardappelen kan je ook kiezen voor volkoren of bruine rijst/pasta.
  • Zoetigheden, chips, snoepjes, … hebben geen enkele toegevoegde waarde. We hebben ze niet nodig. Natuurlijk hebben kinderen wel een voorkeur voor zoet, daarom kunnen ze af en toe wel als tussendoortje ingeschakeld worden. Maak hier rond afspraken met je kind. Bijvoorbeeld elke vrijdagavond 1 kommetje chips.

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00

Online advies

De Webnanny geeft gratis opvoedingsadvies via e-mail.