Moeilijke eter

'Als mijn zoon helemaal niets wil eten, laat ik hem zeker 40 minuten aan tafel zitten en dwing hem te eten. Hij heeft een duidelijke voorkeur voor een aantal gerechten, maar rauwe groenten wil hij bijvoorbeeld niet eten. Hoe kan ik hem toch gezond laten eten?'

 

​Niet dwingen

De ‘gedeelde verantwoordelijkheidsregel’ is een belangrijke regel binnen de organisatie van de maaltijden. Als ouder bepaal je wanneer en wat er op tafel komt, je kind bepaalt hoeveel het effectief eet. Als je kind helemaal niets wil eten, dan neem je beter het bord gewoon weg op het einde van de maaltijd (na 20 minuten ongeveer) en schenk daar ook geen aandacht aan. Dwingen tot eten is hier geen goed idee. Maar als je kind na een half uur naar een snoepje vraagt ga je daar dan natuurlijk ook niet op in.
 
Het is belangrijk dat de maaltijd een leuke aangelegenheid is en niet gepaard gaat met spanningen, huilbuien. Eten is een gezellige gebeurtenis, geen machtstrijd. 

Groenten leren eten

Kinderen moeten bepaalde groenten leren eten zoals champignons, spruitjes, witloof. Dring ze niet op, maar schrap ze ook niet voor altijd uit het menu. Je kind herhaaldelijk vragen 1 hapje te proeven is belangrijk. Onthoud dat kinderen tot 10 keer moeten geproefd hebben voor ze daadwerkelijk iets lusten. Proeven is de boodschap.
 
Proeven koppelen aan een snoepje is geen goed idee. Je kind beschouwt proeven van bijvoorbeeld spruitjes als iets ergs. Als je een snoepje geeft bevestig je dit idee: ‘Ik heb iets heel ergs doorstaan en daar krijg ik nu een beloning voor’. Het eten van spruitjes moet voor je kind normaal worden. Belonen kan wel met een complimentje: “Proficiat, ik ben fier op jou”. Of met een leuke activiteit die jullie samen ondernemen: “Omdat je nu elke dag zo flink fruit hebt gegeten spelen we deze avond een spelletje”.

Fruit en brood

Als je kind geen fruit lust, presenteer het fruit dan eens op een andere manier. Tussen een boterham wat bananenschijfjes, een milkshake van melk en aardbeien of fruitbrochettes
Als je kind geen brood lust, kies dan voor alternatieven zoals havermout, flakes, rijstwafels, crackers. Lukt dit alles niet, maar eet je kind gemakkelijk aardappelen, varieer daar dan eens door (liefst volkoren) rijst of pasta aan te bieden. 

Tips voor moeilijke eters

  • Verwerk de groenten in een aardappelpuree (vb. wortel, broccoli), versier de groentesoep met lettertjes of snijd de tomaten in grappige vormpjes. Het zijn allemaal mogelijkheden om kinderen op een andere manier groenten te laten eten.
  • Schep geen al te grote porties op. Dit kan demotiverend werken.
  • Een bordje met een tekening of gezichtje kan motiverend werken. Maak je bord in laagjes: elke keer als er eten in de mond verdwijnt, wordt een deeltje van de tekening zichtbaar. Stapel de groenten op en maak er een voorwerp mee (vb. een boot).
  • Vul de boterhamdoos met kleine wortelstaafjes, radijsjes of kerstomaatjes.
  • Betrek je kinderen bij de bereiding van de maaltijd. Niets leuker dan zelf een pizza of gezonde hamburger te maken!
  • Geef als ouder het goede voorbeeld: eet zelf voldoende fruit, bruin brood, eet niet voor televisie maar op de vaste plaats in de keuken, …

Vermijd een verboden lijst

Een verboden lijst is verboden. Als ouder heb je de neiging om ongezonde voeding te verbieden. Weet dat deze voedingsmiddelen voor je kind dan extra aantrekkelijk worden. Af en toe eens chips inschakelen of een chocoladebar kan wel. Een kind moet ook met minder gezonde dingen leren omgaan. Schakel bij voorkeur snoepmomenten in: bijvoorbeeld elke vrijdagavond of een gebakje op zondagnamiddag.

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00

Online advies

De Webnanny geeft gratis opvoedingsadvies via e-mail.