Spelen met je kleuter: speeltips

'Ik kan er heel erg van genieten om samen met mijn kleuter bezig te zijn. Hebben jullie nog extra speeltips om deze momenten nog leuker te maken?'

Samen

Kinderen spelen om de pret. Ze willen er helemaal niets mee bereiken. Ze spelen enkel als ze er zelf zin in hebben en met het speelgoed waar ze zelf voor kiezen. Niets overtreft echter het samenspelen met mama en papa. Je kunt er niet omheen draaien. Als ouder blijf je het leukste speelgoed!

Al spelend kan elk kind enorm veel leren over zijn omgeving. Spelen geeft de gelegenheid om vaardigheden te oefenen en nieuwe dingen uit te proberen. Daarom is spelen een belangrijke bezigheid voor de ontwikkeling van kinderen. Samen spelen met je kind brengt heel wat voldoening. Kinderen zijn er te allen tijde dol op.

Jij geeft immers extra aandacht en de complimentjes over zijn of haar “probeersels” moedigen je kind aan. Daardoor groeit het zelfvertrouwen en wordt je kind alleen maar ondernemender. Door samen te spelen leer je elkaar beter kennen. Kinderen houden immers van nabootsen van grote mensen gedrag en kunnen dus heel veel van je leren.

Goede speeltips voor beginnende ouders

  • Als je succesvol samen wilt spelen met je kind, moet je goed op je kind letten.
  • Wat spreekt hem het meeste aan? (Een rustige kleuter is misschien niet zo gediend met wilde motorische spelletjes...).
  • En wat kan je kind al aan? (Kies geen te moeilijke spelletjes - Je kan starten met een gezelschapsspel, maar pas eventueel de regels aan aan het spelniveau van je kleuter).

Als richtlijn kan je nemen:

  • Dat jonge kinderen doorgaans geïnteresseerd zijn in dingen die geluid maken.
  • Dat ze graag onderzoeken hoe iets werkt of hoe iets in elkaar zit (door het uit elkaar te halen natuurlijk).
  • Dat ze graag trekken en duwen evenals doosjes open en toe doen en potjes in elkaar steken.
  • Dat volwassenen nadoen met echte of zeer waarheidsgetrouwe speelgoedversies van alledaagse gebruiksvoorwerpen onuitputtelijke spelmogelijkheden geeft.  

Kijk naar wat je kind mee bezig is en ga er verder mee op weg. Reageer op wat je kind vertelt over zijn spel en toon hem of haar andere varianten van het spel of mogelijkheden van het speelgoed.

Kies het juiste moment: je moet ook rekening houden met het ritme van je kind. Dus niet als het moe of onrustig of hongerig is en ook niet als het geboeid bezig is met een andere activiteit. Ook mama en papa mogen niet vergeten dat spelen een serieuze en plezante bezigheid is waarvoor men echt tijd maakt. Dus eventjes de GSM afzetten als het kan, want spelen doe je niet als een tussendoortje. 

Goed speelgoed

Goed speelgoed is niet alleen stevig en veilig, maar heeft ook een grote speelwaarde. Het past bij de aard van je kind, wekt zijn nieuwsgierigheid op en heeft meerdere spelmogelijkheden.

  • Stevig en duurzaam materiaal zegt iets over de kwaliteit van het product maar geeft geen voorspelling over hoe lang je kind met het speelgoed zal spelen.
  • Jongens en meisjes spelen elk op een eigen manier met speelgoed, maar hoeven daarom geen apart speelgoed.
  • Kinderen hebben een andere smaak dan ouders. Ze kiezen in de eerste plaats op het uiterlijk van speelgoed. Een grote doos, opvallende kleuren en vormen, lichtjes die tinkelen en speelgoed dat geluid maakt, genieten de voorkeur. Daarbij is belangrijk wat ze op de televisie gezien hebben. Kinderen kiezen meer voor speelgoed dat prachtig is om te hebben en om naar te kijken. Dus meer om de emotionele waarde dan om de speelwaarde.
  • Ouders zorgen voor een “goed”gevulde speelkast met voldoende variatie. Je kunt hierbij de schijf van vijf als referentie nemen.

Vijf maal

  • Creatief speelgoed = bezig zijn met materialen , het eindresultaat is niet het belangrijkste, stimuleert de fantasie
  • Cognitief speelgoed = vraagt om nadenken, probleemoplossend spel
  • Constructief speelgoed = waarmee men iets opbouwt, er wordt gewerkt volgens plan naar een einddoel
  • Motorisch speelgoed = niet alleen voor de grove bewegingen zoals voor het buitenspelen, maar ook voor de fijne bewegingen en de oog-handcoördinatie zoals bij het kleuren
  • Sociaal speelgoed = waarbij men moet samenwerken of samenspelen 


Speelgoed kan passen in verschillende schijven. Een spelletje kan tot nadenken aanzetten, terwijl het samen gespeeld wordt en er veel beweging bij te pas komt.

Het komt eropaan dat er variatie en keuze is. Als je het speelgoed ordelijk rangschikt, dan maak je het voor je kind makkelijker om te kiezen. Maar overdrijf niet in hoeveelheid. Veel beter is het om de speelgoedbakken regelmatig te vernieuwen en de keuzemogelijkheden overzichtelijk te houden. En let op: heel wat alledaagse gebruiksvoorwerpen kunnen zich omtoveren tot speelgoed!

Spelen

Samen met je kind spelen, ruimte in je huis maken om te spelen en respectvol omgaan met het spel en het speelgoed van je kind zijn minstens even belangrijk. Geef dan ook niet te veel voorschriften, blijf liever op de achtergrond en laat je kind rustig spelen zonder al te grote verwachtingen over het eindresultaat. Besteed aandacht aan de bouwsels en maaksels van je kind en breek niet onmiddellijk de pasgebouwde toren of puzzel af omdat het etenstijd is. Probeer om het spel van je kind niet te onderbreken, want dit leidt vaak tot huilsituaties Verwittig lang genoeg vooraf dat het etenstijd of slaaptijd is en geef je kind de tijd om zijn spel af te bouwen. Gebruik opruimen nooit als straf maar probeer een plezant opruimritueel op te bouwen.
 
 
Bronnen :
  • Kinderspel, spelen meer dan een spel, 2000, Kind en Gezin
  • Het speelgoedboek , eerste hulp bij het kiezen van speelgoed, Marianne de Valck, 2006 SWP.

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00

Online advies

De Webnanny geeft gratis opvoedingsadvies via e-mail.