Bordje leegeten

 

 

​Kinderen laten zichzelf niet verhongeren en kunnen perfect hun voedselopname regelen omdat ze een goed honger- en verzadigingsgevoel hebben. Dit betekent dat zelfs heel jonge kinderen aanvoelen wanneer ze honger hebben, maar ook wanneer ze verzadigd zijn. Wanneer je kind zegt genoeg te hebben, kan je als ouder het best luisteren en dit respecteren. Wanneer je dit niet doet en het kind gaat dwingen steeds meer te eten, kan het een verstoring krijgen in zijn honger- en verzadigingsgevoel. Hierdoor zal hij na verloop van tijd zijn precies verzadigingsgevoel niet meer correct gaat waarnemen. Eet hij niet of weinig bij een maaltijd, dan is er veel kans dat hij meer gaat eten bij een volgende.

Een kleine eter of teveel vieruurtjes?

Als ouder heb je natuurlijk een verantwoordelijkheid naar aankopen toe. Daartoe behoren zowel de dagelijkse verantwoorde en volwaardige voeding, als de gezonde tussendoortjes. Ook hier geldt: je mag dan wel koken, het kind beslist zelf hoeveel het eet. En het kan inderdaad zijn dat je kind een kleine eter is. Als dat zo is, manifesteert zich dat meestal op peuterleeftijd. Kinderen tussen 1,5 en 3 jaar groeien minder snel en hebben daardoor ook een verminderde eetlust. Het is niet abnormaal dat ze in die periode met een wisselend hongergevoel zitten. Daarnaast moeten peuters nog leren smaken ontdekken. Dit gaat nooit van een leien dakje, zeker niet als het om groenten gaat. Peuters hebben immers een natuurlijke voorkeur voor zoet (daarom zijn snoepjes en koekjes zo populair). 

Anderzijds is het ook zo dat ze hun eigen wil kunnen opleggen en de maaltijden kunnen gebruiken om aandacht te trekken. Als ouder mag je daar niet in meegaan. Indien het kind niet wil eten, zet je het voedsel relatief snel opzij, en moet het wachten tot een volgend eetmoment.

Regels zijn belangrijk

Het is belangrijk dat er op peuterleeftijd duidelijke grenzen gesteld worden, ook wat maaltijden betreft. Let vooral op:

  • De timing van de maaltijden en tussendoortjes. Er moeten duidelijk 3 hoofdmaaltijden gepland worden en 2 tot 3 tussendoortjes. De tijd tussen twee eetmomenten zou nooit langer mogen zijn dan 2 tot 3 uren.
  • De keuze van de voeding: laat het kind niet steeds bepalen wat er gegeten wordt. De kans is dan groot dat de voeding eenzijdig of onvolwaardig wordt.
  • De bereiding: zorg ervoor dat de peuter het voedsel makkelijk kan eten en dat de bereiding aangepast is aan zijn leeftijd.
  • Het aangenaam maken van de tafel: een aangenaam en leuk gedekte tafel zal het kind aanzetten tot eten.
  • De tijdspanne van de maaltijd: het is belangrijk dat het kind aanvoelt dat maaltijden belangrijk zijn, en dat je er zelf ook tijd voor vrijmaakt. Zorg ervoor dat de maaltijden kunnen genomen worden in een rustige sfeer.
  • De porties: schep steeds kleine hoeveelheden op het bord. Indien je kind niet genoeg heeft, kan je steeds bij geven. 

Hou er wel rekening mee dat al deze regels enkel van toepassing zijn voor kinderen die normaal bijkomen. Indien het kind te veel of te weinig bijkomt, in verhouding met zijn lengte, dan moet je gespecialiseerd advies inroepen, teneinde de oorzaak te achterhalen. Probeer in dit geval zo weinig mogelijk zelf te gaan experimenteren met voeding, dit heeft meestal een averechts effect.

Wat er ook gebeurt: heb veel geduld met je kind, want hoe moeilijk het ook is je kind vlot te laten eten, het loont wel de moeite. Smakelijk.

 

Lees meer over:

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00

Online advies

De Webnanny geeft gratis opvoedingsadvies via e-mail.