Frisdrank

Onderzoekers, diëtisten en artsen zijn het erover eens: kinderen drinken te weinig, en wat ze drinken is vaak ongezond. Kinderen drinken te weinig water, en te vaak frisdrank. Dit is problematisch, zeggen onderzoekers, want frisdrank verhoogt de kans op overgewicht en is slecht voor de tanden. 

 

 

Frisdrank levert geen vitaminen 

In tegenstelling tot water, melk en een alternatieve, zoete drank zoals fruitsap, levert frisdrank geen vitaminen of mineralen. Kinderen hebben deze wel nodig om te groeien en te ontwikkelen. Bovendien zitten frisdranken vol suiker en remmen ze de eetlust af. De meeste frisdranken bevatten ook -net als koffie- cafeïne. Cafeïne is niet geschikt voor jonge kinderen. 

Kies voor vruchtensap, water en melk

Kies in plaats van voor frisdrank beter af en toe voor vruchtensap, liefst vers en ongezoet. Zorg er ook voor dat je kind voldoende melk of een vervangproduct verrijkt met calcium en vitamine B12 drinkt. Deze producten leveren een deel van het vocht dat kinderen nodig hebben, maar ook calcium, vitamine B2 en eiwitten. Kleuters en kinderen tot vier jaar moeten per dag twee tot drie glazen drinken en minstens één sneetje kaas eten.

Maak zelf een frisdrank

Wil je peuter of kleuter echt geen water drinken? Experimenteer dan met andere, gezonde dranken. Maak zelf een frisdrank: meng sprankelend water met diksap van vruchten. Vlug klaar en gezond! Of maak een lichte kruidenthee, bijvoorbeeld venkel, kamille of linde. Voeg er geen suiker of honing aan toe. Ook soep en bouillon zijn goede dorstlessers.
 
 

Lees meer over:

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00

Online advies

De Webnanny geeft gratis opvoedingsadvies via e-mail.