Hulp bij e-Mut

Met e-Mut, het internetloket van ons ziekenfonds, kan je een aantal dingen via het internet regelen zonder naar een kantoor te komen. Ondervind je problemen? Hier kan je terecht voor antwoorden op veelgestelde vragen.​​​

Meld een probleem met e-Mut.​​​​​

Aanmelden

Als je e-Mut voor het eerst gebruikt, heb je je elektronische identiteitskaart (eID) en een kaartlezer nodig. Daarna kan je een wachtwoord instellen waarmee je makkelijker kan inloggen.

Voor het eerst aanmelden

Gebruik je e-Mut voor het eerst en heb je nog geen wachtwoord? Dan kan je je aanmelden met je elektronische identiteitskaart (eID). Surf naar e-Mut. Links staan de digitale sleutels waarmee je kan inloggen. Kies voor ‘Met eID inloggen’. Klik nogmaals op ‘Aanmelden met eID-kaartlezer’. Sluit je eID-kaartlezer aan op je computer en steek je eID, vreemdelingenkaart of kids-ID in de kaartlezer. Klik op ‘Aanmelden’ en geef je pincode in.

Je kan je ook aanmelden met een beveiligingscode via token, een andere digitale sleutel. Als je nog geen token hebt, kan je het aanvragen bij de overheid. Hiervoor moet je éénmalig een eID-kaartlezer gebruiken.

Heb je geen eID-kaartlezer? Meld je dan éénmalig aan met je eID of digitale sleutel. Openbare computers in een bibliotheek, OCMW of gemeentehuis hebben vaak een eID-lezer. Je kan ook langskomen in een ziekenfondskantoor. Breng je identiteitskaart en pincode mee. Onze medewerkers helpen je graag op weg.

Een wachtwoord instellen

Als je bent aangemeld, kan je een wachtwoord instellen. Je wachtwoord moet minstens 8 tekens lang zijn en een combinatie zijn van kleine letters, hoofdletters en cijfers.

Met een wachtwoord kan je de volgende keer gemakkelijker inloggen. Vul aan de rechterkant van het aanmeldscherm je rijksregisternummer en wachtwoord in en klik op ‘Aanmelden’. Je rijksregisternummer staat op de achterkant van je identiteitskaart.

Wachtwoord vergeten

Ben je jouw wachtwoord vergeten? Meld je dan aan met je eID of token. Na het inloggen kan je een nieuw wachtwoord instellen.

Wachtwoord geblokkeerd

Je wachtwoord wordt geblokkeerd als je te vaak na elkaar een verkeerd wachtwoord invult. Je zal bij het invullen van het juiste wachtwoord dan deze melding krijgen: “Toegang met rijksregisternummer en wachtwoord is geblokkeerd wegens te veel inlogpogingen. Meld je aan op een andere manier.”

In dat geval moet je je aanmelden met een van de digitale sleutels aan de linkerkant van het scherm. Je wachtwoord wordt gedeblokkeerd. Nu kan je weer gewoon met je wachtwoord inloggen. ​

Problemen

Ontbrekende gegevens

e-Mut geeft je toegang tot je persoonlijke ziekenfondsgegevens. Zodra ons ziekenfonds nieuwe gegevens heeft ontvangen en verwerkt, worden deze beschikbaar in e-Mut.

Van kinderen tot 16 jaar zie je alle gegevens in je dossier. Kinderen ouder dan 16 jaar kunnen zelf bepalen wie toegang heeft tot hun gegevens. Gedurende de 1ste maand na de 16de verjaardag kan het kind de titularis van het lidboekje een volmacht te geven om hun gegevens te raadplegen. Gedurende deze maand heb je als titularis geen toegang tot de gegevens van het kind.

Door een technisch probleem kunnen sommige gebruikers de gegevens van hun personen ten laste niet raadplegen in e-Mut. We hopen dit probleem zo snel mogelijk op te lossen.

Problemen met de browser

Laadt e-Mut niet correct of volledig? Dan helpt het om de tijdelijke internetbestanden van je browser te verwijderen. Duw hiervoor Ctrl en F5 tegelijkertijd in of lees meer over cache leegmaken in verschillende browsers​ als dat niet werkt.

e-Mut wordt niet ondersteund in browsers ouder dan Internet Explorer 11.

Onbeschikbaarheidsperiodes

De gegevens in e-Mut moeten voortdurend worden bijgewerkt. Daarom zijn er af en toe belangrijke onderhoudswerkzaamheden. Door die werken zijn bepaalde gegevens soms tijdelijk niet beschikbaar. Meestal wordt e-Mut bijgewerkt op momenten met weinig bezoekers, zoals ’s nachts.

Ook de digitale sleutels van de overheid moeten onderhouden worden en zijn daardoor niet altijd bereikbaar.

Als e-Mut of bepaalde gegevens in e-Mut tijdelijk onbeschikbaar zijn, kan je het op een later moment opnieuw proberen. Blijft het probleem, meld het dan.​ ​​

Hulp bij mobiele app

Voor het eerst aanmelden

  1. Download de e-Mut app in de App Store (voor iPhone en iPad) of Google Play Store (voor Android-smartphones). De e-Mut app is gratis.
  2. Open de app en meld je aan met een van de digitale sleutels van CSAM. Dat is een aparte website van de overheid die je de keuze biedt tussen verschillende veilige logins. Je kan kiezen voor itsme®, een token of een andere mobiele app.
  3. Nu kan je een pincode van 4, 5 of 6 tekens kiezen. Een pincode maakt het nog gemakkelijker om je de volgende keer aan te melden. Bevestig je pincode telkens met het vinkje rechts onderaan.
  4. Wil je graag makkelijk inloggen met je vingerafdruk? Ga naar instellingen en schakel deze optie in.​

Pincode vergeten

Ben je jouw pincode vergeten? Klik dan op ‘Een nieuwe pincode kiezen?’ en meld je opnieuw aan met CSAM.

Ook als je 5 keer na elkaar een verkeerde pincode hebt ingegeven, moet je je opnieuw aanmelden met CSAM.

Geen internetverbinding

De e-Mut app heeft een internetverbinding nodig. Krijg je de foutmelding ‘Geen internetconnectie’ te zien? Controleer of je smartphone of tablet met het internet verbonden is (via wifi of mobiel netwerk). ​​

Contacteer ons

Voor alle vragen over jouw ziekteverzekering

Bond Moyson Oost-Vlaanderen

09 333 55 00