Beter ademen

Klachten zoals kortademigheid en slijmen in je luchtwegen kunnen je het leven knap lastig maken als COPD-patiënt. Je dreigt dan steeds minder te gaan doen en geïsoleerd te raken.
Er bestaan echter technieken waardoor je er minder last van hebt en je wat van je vrijheid herwint. Onderstaande technieken zijn eenvoudig en krijg je op eigen houtje onder de knie.

 

​Uitademen tegen getuite lippen

Dit is een eenvoudige techniek die sommige COPD-patiënten instinctief al gebruiken. Je houdt er je luchtwegen beter mee open, zodat er minder lucht gevangen blijft in de longen. Als je om de haverklap naar lucht moet happen en stoppen met wat je aan het doen bent, kan je met deze ademhalingstechniek langer doorgaan zonder stoppen. Dan geraak je bijvoorbeeld wel in één keer tot bij de bakker.
  • Adem rustig in.
  • Tuit je lippen alsof je een kaars wilt uitblazen.
  • Adem uit door je getuite lippen, maar doe het langzamer en zachter dan je gewoon bent te doen. Adem dubbel zo lang uit als in.
  • Adem weer rustig in.

De koetsiershouding

Deze houding brengt meer lucht in je longen. Ze trekt je borstspieren en halsspieren automatisch naar omhoog. Die spieren gebruik je als extra hulp bij het ademhalen. Je kan de houding zittend of staand aannemen.

Zittend:



Zet je voeten plat op de grond.
Steun met je ellebogen op je gespreide knieën en buig wat naar voren, alsof je een koetsier bent die een paard ment.
Ontspan je hals- en schouderspieren.

Aan tafel:

 

Zet je voeten plat op de grond.
Leun met je borst wat naar voor.
Leg je onderarmen op de tafel.
Rust met je hoofd op je armen of op een stapeltje kussens.

 Staand:

 

Zet je voeten op schouderhoogte van elkaar.
Leun met je heupen tegen een muur.
Buig lichtjes voorover en laat je armen losjes hangen.

 



 

Verschenen op februari 2014 met medewerking van Glenn Leemans, respiratoir kinesist, longrevalidatie, UZA en Denise Daems, ventilatiedeskundige, UZA.

Contacteer ons

Bond Moyson West-Vlaanderen

President Kennedypark 2
8500 Kortrijk

056 230 230