Voeding en astma

Speelt voeding een rol bij astma?

Voor mensen die aan astma lijden, is gezonde voeding in combinatie met beweging belangrijk. Waarom?
  • Gezonde voeding verhoogt de weerstand, waardoor de kans om ziek te worden of infecties op te lopen verkleint. Een infectie maakt de longen gevoeliger voor een astma aanval.
  • Voldoende beweging helpt mee aan een goede conditie. Hierdoor gaat een  persoon met astma zich fitter voelen en minder moeten hoesten. 

 

 Wat is een gezonde voeding voor een astma patiënt?

Ook voor een astmapatiënt is voeding die gebaseerd is op de richtlijnen van de ‘voedingsdriehoek’​ gezond.

Andere voedingstips bij astma

Een astmapatiënt kan ook rekening houden met deze factoren:
 
  • Heel wat astmapatiënten gebruiken een ontstekingsremmer via een inhalator. Deze ontstekingsremmer geeft een grotere kans op botontkalking.  Calcium en vitamine D werken botontkalking tegen. Je kan ervoor zorgen dat je dagelijks calcium en vitamine D uit je voeding haalt. Calcium ga je vooral terug vinden in melk en melkproducten zoals yoghurt, pudding, platte kaas, harde kaas, … Vitamine D krijg je vooral via het zonlicht. Probeer dus dagelijks wat zonnestralen op te vangen. In voeding vindt je vitamine D in vette vis (zalm, haring, makreel, sardienen, …), vlees en eieren.
  • Omega 3 is een onverzadigd vetzuur met een ontstekingsremmende eigenschap. Dit vetzuur zit vooral  in zachte smeer- en bereidingsvetten, in vloeibare bereidingsvetten, in oliën (koolzaadolie, lijnzaadolie, walnootolie, tarwekiemolie, sojaolie) en vette vis (zalm, haring, makreel, sardienen). Mensen met astma kunnen er baat bij hebben om dagelijks de juiste smeer- en bereidingsvetten of olie te gebruiken en twee maal per week vis te eten, waarvan liefst een maal vette vis.
  • Vitamine B6 en vitamine C zijn vitaminen die een belangrijke rol spelen bij de weerstand en het bestrijden van infecties. Dagelijks voedingsmiddelen eten die deze vitaminen bevatten is dus een aanrader. Vitamine B6 vind je in vlees, gevogelte, vis en donkergroene bladgroenten.  Vitamine C zit in groenten , vers fruit en aardappelen.
  • Heel vaak hebben astmapatiënten ook nog een allergie voor bepaalde voedingsmiddelen zoals noten, voeding met gluten, schaal- en schelpdieren, melk en melkproducten , … Bij een allergie aan deze producten kan een inname van deze voedingsmiddelen de astmaklachten verergeren. In geval van allergie kies je voeding die deze voedingsmiddelen niet bevat. Het is wel belangrijk dat je door het weglaten van bepaalde voedingsmiddelen nog alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen krijgt. Dieetadvies inwinnen bij een diëtiste kan dan heel nuttig zijn.

Verschenen op 15 februari 2015 met medewerking van Claudia Fripont, diëtiste

Contacteer ons

Bond Moyson West-Vlaanderen

President Kennedypark 2
8500 Kortrijk

056 230 230