Snel pijnverlichting

 

​Vijf tips om rugpijn snel te verlichten

Wist je dat onschuldige rugpijn sneller verdwijnt als je rustig beweegt? Extra veel platliggen is niet nodig.

Met deze vijf tips genees je sneller van onschuldige lage rugpijn:  

1. Zoek goede pijnverlichting

      • Stil de pijn met warmte in de vorm van een warm bad warm kersenpitkussen. Soms is koude nodig.
      • Doe stretchoefeningen om je rug te rekken en te ontspannen.
      • Gebruik tijdelijk vrij verkrijgbare medicatie tegen de pijn zoals paracetamol of een ontstekingsremmer. Lees de bijsluiter goed want ontstekingsremmers kunnen maagpijn veroorzaken.

2. Rust niet meer dan anders

Lage rugpijn is niet zoals een blessure aan je voet of knie. Je moet je rug blijven gebruiken en belasten. Je rugpijn geneest er sneller door.
Door lang neer te liggen, worden je spieren slapper en vertraagt je genezing.

3. Blijf rondwandelen en voer zo veel mogelijk van je dagelijkse taken uit

      • Je pijn vermindert en je geneest sneller als je blijft rondstappen. Er stroomt dan meer bloed en zuurstof naar de gekwetste plek.
      • Ook lichte en vloeiende bewegingen mag je blijven doen. Kleine werkjes in het huishouden bijvoorbeeld.
      • Ga niet angstvallig bepaalde bewegingen vermijden maar probeer ze stukje bij beetje opnieuw uit.

4. Ga zo snel mogelijk terug aan het werk

Lang aan een stuk thuis blijven, helpt je niet sneller herstellen. Je raakt afgezonderd en hebt minder sociale contacten. Je verhaal kunnen doen tegen collega’s helpt bijvoorbeeld al een deel van de pijn verminderen.

5. Vertrouw op een goede afloop 

Rugpijn is een heel normaal verschijnsel. Iedereen heeft er wel eens last van.
Veel mensen hebben meerdere keren in hun leven een opstoot van rugpijn. De pijn komt even plots op als hij weer verdwijnt. Meestal is dit binnen een paar dagen of enkele weken.
Rugpijn ontstaat vaak door de meest dagelijkse dingen te doen zoals slapen, zitten of je boodschappen dragen. Je krijgt pijn doordat je in een slechte houding hebt geslapen, gezeten of getild. Je rug voelt dan stijf aan.
Slechts bij 15 % van de mensen is er sprake van beschadiging. Een beschadigde wervel of tussenwervelschijf of een geknelde zenuw bijvoorbeeld. Lage rugpijn met aangetoonde aantasting van de tussenwervelschijf moet in de regel niet onmiddellijk geopereerd worden. 

Zes tips om rugpijn te voorkomen

  • Beweeg elke dag een halfuur buiten je dagelijks werk
  • Sta na een halfuur even recht uit je stoel of zetel
  • Doe een rugvriendelijke sport of bewegingsactiviteit die je gewrichten weinig belasten en waarbij je spierkracht, evenwicht en flexibiliteit verbetert zoals aquagym, joggen op zachte ondergrond en volksdans.
  • Stop met roken
  • Leer stress beheersen door de situatie zelf aan te pakken en heel bewust diep in en uit te ademen. Probeer je spieren te ontspannen. 
  • Slaap, zit en til lasten in de juiste positie 

Vraag niet naar röntgenfoto's bij je arts 

Bij onschuldige lage rugpijn heb je meestal geen röntgenfoto, MRI of CT-scan nodig.
Foto’s of andere medische beeldvorming leveren bij lage rugpijn meestal geen duidelijke informatie op. Je arts ziet soms wel een afwijking in je rug maar dat is niet noodzakelijk de oorzaak van de pijn. Deze afwijkingen, zoals een statiekafwijking of een tussenwervelschijf die wat verkeerd zit, vindt men ook bij mensen zonder rugklachten. Artsen geven toe dat in het verleden te snel geopereerd werd op basis van een röntgenfoto of een CT-scan.
Deze onderzoeken brengen bovendien een grote stralingsbelasting met zich mee. De MRI is een onderzoek zonder stralingsbelasting. Het is wel duur.
Daarom wordt dit onderzoek alleen gebruikt als er aanwijzingen zijn dat de rugpijn ernstig is.

Wat is onschuldige rugpijn?

Bij vier vijfde van de mensen is rugpijn onschuldig en waarschijnlijk te wijten aan verkramping of zwakte van de spieren in combinatie met overbelasting en stress. In bepaalde gevallen is rugpijn wel ernstig en is de oorzaak bijvoorbeeld een geknelde zenuw, discusprobleem of beschadigde wervel.
Dit is ernstige rugpijn:
Ga met deze klachten naar de dokter:

  • wanneer je jonger bent dan 20 of ouder dan 50 en voor de eerste keer rugpijn krijgt
  • bij ondraaglijke pijn
  • wanneer de pijn uitstraalt tot onder de knie
  • bij verminderde kracht in je benen of verlammingsverschijnselen
  • bij een doof of slapend gevoel of tintelingen in je benen
  • wanneer de pijn na twee weken niet vermindert of wanneer je pijn integendeel toeneemt
  • wanneer je niet meer kan plassen of ongewild urine verliest
  • wanneer er zich andere bijkomende symptomen voordoen
 

Verschenen op 5 januari 2016 met medewerking van Dr. Vera De Groof

Contacteer ons

Bond Moyson West-Vlaanderen

President Kennedypark 2
8500 Kortrijk

056 230 230