Hartaanval, opnieuw sporten nadien

Vraag:

Ik heb onlangs een hartaanval gekregen en mijn dokter raadt me nu aan om te bewegen. Ik was vroeger nooit sportief, is dat niet gevaarlijk?

 

Antwoord:

Jouw reactie is heel logisch. De meeste mensen vinden het inderdaad vreemd om na hartproblemen terug te gaan sporten en bewegen. Ze zouden liever heel de dag stilzitten om geen nieuwe aanval uit te lokken.
 
Voor een deel klopt deze redenering ook. Na een hartaanval moet je het rustig aan doen en ervoor zorgen dat je jezelf niet te zenuwachtig maakt. Dit advies geeft de huisarts zodat je hart niet over zijn toerental zou gaan en je bloeddruk niet abnormaal hoog wordt. Dan wordt het risico namelijk groter dat je opnieuw een infarct zou krijgen. Maar sporten en bewegen zorgt er net voor dat je bloeddruk verlaagt en je hart ook minder hard moet pompen om al het bloed rond te stuwen. Het lijkt wel de ideale oplossing voor iemand met hartproblemen. En dat is het ook!
 
Een hartinfarct krijg je wanneer de bloedvaten, die de hartspier van bloed voorzien, verstopt zitten. Je hartspier krijgt dan geen bloed en zuurstof meer en stopt gedeeltelijk met werken. Het resultaat is gekend: pijn in de borst, kortademigheid tot bewusteloosheid.
 
Oorzaak hartaanval
Een van de oorzaken van verstopte bloedvaten is te weinig beweging. Andere oorzaken zijn een te hoge cholesterol, een te hoge bloeddruk, roken en overgewicht. Dit zijn meestal zaken die met je gedrag te maken hebben. De arts zal aan zijn patiënt dan ook meteen voorstellen om zijn levensstijl drastisch om te gooien om verdere hartproblemen te vermijden.
 
Beweging = behandeling
Aangepaste beweging wordt voor de meeste hartpatiënten een belangrijk onderdeel van de behandeling. Er bestaan speciale revalidatiecentra (in ziekenhuizen) waar je krachttraining kan volgen en waar je nauwgezet wordt opgevolgd. Hier leer je opnieuw fysiek actief zijn in een beschermde omgeving. Dit is wel belangrijk want veel patiënten zijn bang om opnieuw te bewegen. Ze denken dat ze van een inspanning terug een aanval gaan krijgen. De begeleiding zorgt er dan voor dat ze terug zelfvertrouwen krijgen en zin krijgen om te bewegen.
 
Maar na de revalidatie is het niet gedaan. Dan begint het eigenlijk pas… Voor ex-hartpatiënten blijft het belangrijk om een leven lang te bewegen. Bij mensen die een hartinfarct hebben gehad, neemt het risico op het krijgen van een tweede hartinfarct af door bewegen. Een studie toonde aan dat beweging betere resultaten gaf dan het steken van een stent (een metalen buisje dat het bloedvat open moet houden).
  
Sporttips voor ex-hartpatiënten
  •  Meteen na de revalidatie kan je rustig beginnen met activiteiten van lichte intensiteit. Je kiest best voor uithoudingsactiviteiten en/of krachttraining omdat deze het grootste effect hebben op de conditie van hart en bloedvaten.
      • Fietsen en wandelen zijn de klassiekers. Het zijn rustige bewegingsactiviteiten met een goed effect op de conditie. Start met heel korte wandelingetjes of fietstochtjes maar probeer dat elke dag te doen. Als je merkt dat het beter gaat, kan je de duur altijd maar opdrijven. Een hometrainer is een goede keuze wanneer het buiten te koud is.
      • Zwemmen is ook een goede keuze maar kan in het begin nog te intensief zijn
      • Joggen: hier kan je mee starten als het wandelen goed lukt. Bouw dit beetje bij beetje op. Je start bijvoorbeeld met 1 minuut lopen en 1 minuut wandelen. Doe dit ook altijd aan een rustig tempo waarbij je nog kan praten
      • Krachttraining met lichte gewichten werkt spierversterkend en heeft een positief effect op het hart. Hiervoor kan je terecht in een fitnesscentrum: vermeld altijd dat je ex-hartpatiënt bent.
  • In de eerste maanden vermijd je best competitiesporten. Ze zijn te intensief, te onvoorspelbaar en er komen vaak hevige emoties bij kijken. Activiteiten als recreatief volleybal of tennis kunnen wel maar ze hebben als nadeel dat ze te weinig effect hebben op hart en bloedvaten. Vermijd ook korte, erg intensieve inspanningen zoals sprinten en trappen lopen. Dit vraagt een maximale inspanning van je hart.
  • Bespreek altijd met je dokter of bewegen voor jou de juiste keuze is. Bij complicaties (zoals ritmestoornissen) kan er ander advies gegeven worden.
 
Sportieve groeten,
 
 
Hanne Proost, de beweegexperte

Verschenen op 20 januari 2011

Bereken je persoonlijk calorieverbruik

Ontdek snel hoeveel calorieën je verbrandt.

Contacteer ons

Bond Moyson West-Vlaanderen

President Kennedypark 2
8500 Kortrijk

056 230 230