Vetverbranding & hartslag

Vraag: 

Ik ben onlangs opnieuw beginnen fietsen met een hartslagmeter. Op welke hartslag moet ik trainen om zo goed mogelijk vet te verbranden?

 

Antwoord:
 
Het is een goed idee om met een hartslagmeter te werken wanneer je voor het eerst (of na lange tijd opnieuw) begint te sporten.
 
Om in een bepaalde zone te trainen, moet je eerst je maximale hartfrequentie berekenen. Dit kan je op een eenvoudige manier doen met de volgende formule: 220 – leeftijd (*). Wanneer je van deze maximale hartfrequentie 60 tot 70 % neemt, zit je aan de ideale trainingszone om aan je basisuithouding te werken. Wanneer je deze trainingszone respecteert en de activiteit voldoende lang volhoudt, zal je automatisch je vetten aanspreken voor de verbranding.
 
Voorbeeld berekening:
  • Leeftijd: 50 jaar
  • Maximale hartfrequentie: 220 – 50 = 170
  • Trainingszone: 60 tot 70 % van 170 = tussen 102 en 119 slagen/minuut
Probeer twee tot drie keer per week gedurende 30 tot 60 minuten te oefenen. Je zal merken dat je basisconditie de hoogte in zal gaan. Je zal beter in staat zijn om inspanningen te doen en je zal minder vermoeid zijn nadien.
 
Let er ook op dat je op een nuchtere maag sport. Je wacht dus best twee tot drie uur nadat je gegeten hebt om aan de slag te gaan.
 
Stel je in op een langzaam gewichtsverlies. Het is niet goed om spectaculair te vermageren. Langdurig en beetje bij beetje geven de beste resultaten. Denk eraan dat je naast deze training ook op je voeding moet letten.
 
Wanneer je lange tijd niet gesport hebt en je bent ouder dan 40 is het aan te raden om je te laten testen bij een sportarts voor je begint te sporten. Op die manier kunnen alle risico’s uitgesloten worden.
 
(*) Deze formule is een goede schatting van de gemiddelde maximale hartslag voor een bepaalde leeftijdsgroep. De maximale hartslag verschilt echter van persoon tot persoon. Voor een nauwkeurige bepaling laat je je maximale hartslag best door een sportarts bepalen.
  
Lees ook: Plaatselijke vet vergranden kan niet.
 
 
Sportieve groeten,
 
 
Hanne Proost, de beweegexperte

Verschenen op 23 mei 2012

Bereken je persoonlijk calorieverbruik

Ontdek snel hoeveel calorieën je verbrandt.

Contacteer ons

Bond Moyson West-Vlaanderen

President Kennedypark 2
8500 Kortrijk

056 230 230