10.000 stappen voor je gezondheid

Meer stappen is een eenvoudige manier om dag in dag uit meer te bewegen. Onderzoek wijst uit dat 10.000 stappen per dag een ideaal streefdoel is. Voor 65-plussers zijn dat er 8.000. En met een stappenteller is het bijhouden van je dagelijkse activiteit kinderspel. Het leuke is dat je het altijd en overal kan doen: thuis, op het werk, tijdens je vrije tijd,… 10.00 stappen lijkt veel, maar gemiddeld zet de Vlaming er al 6.000 per dag. Door een halfuurtje extra te bewegen bereik je dan gemakkelijk je doel.

 

5 stappen naar meer stappen

Verander je bewegingspatroon geleidelijk aan via onderstaand stappenplan. Lijkt 10.000 stappen onhaalbaar voor jou? Neem dan je tijd, elke stap meer is een overwinning op zich.

  1. Meet gedurende één week het aantal stappen zonder iets aan je dagelijks bewegingspatroon te veranderen.
  2. Stel jezelf een nieuw doel. Hoeveel meer stappen wil je zetten per dag? Wees realistisch, anders is het moeilijker vol te houden.
  3. Hou dit nieuw doel minstens één week vol.
  4. Kies na elke week een nieuwe doelstelling. Zo bouw je geleidelijk je aantal stappen op en wordt meer bewegen een nieuwe gewoonte.
  5. Herhaal tot je 10.000 stappen per dag haalt. Hou deze levensstijl aan en geniet van een grotere dosis levensenergie.

Tips om je doel te bereiken

  • Ga te voet naar de winkel
  • Stap één halte vroeger af van de bus/tram
  • Gebruik de trap in plaats van de lift
  • Maak een wandeling tijdens je middagpauze
  • Speel samen met je (klein)kinderen
  • Laat je op sleeptouw nemen door je hond
  • Tuinieren is goed voor je spieren

Stappenteller

Een pedometer of stappenteller is een toestelletje dat jouw stappen telt. Het is een handig hulpmiddel om na te gaan of je wel 10.000 stappen zet per dag. Hij opent je ogen wanneer je te weinig beweegt en motiveert je om meer te doen. Voor elke 10 minuten van lichaamsbeweging waarbij niet gewandeld wordt zoals fietsen, zwemmen, buikspieroefeningen,… mag je 1.500 stappen rekenen. Verkies een betrouwbare stappenteller boven diegene die je als gadget cadeau krijgt. Je kan er één kopen via de medishop van jouw ziekenfonds.  

Tegenwoordig bestaan er ook verschillende andere manieren om je stappen bij te houden. Je kan een app downloaden voor je smartphone, veel smartwatches hebben een stappenteller en hetzelfde geldt voor de meer uitgebreide activity trackers zoals Fitbit. Ook hier moet je opletten want ze zijn niet allemaal even betrouwbaar. Op het internet vind je gemakkelijk meer informatie, maar je kan het ook altijd zelf even testen. Zet bijvoorbeeld 100 stappen en kijk dan hoeveel je smartphone er effectief geregistreerd heeft. Is er een foutmarge van minder dan 10%? Dan wordt er algemeen aangenomen dat het te vertrouwen is.  

 

 

Bron: 10.000-stappen-campagne van de Vlaamse Overheid, Universiteit Gent en de Logo's. Meer info: www.10000stappen.be

 
 

 



 

 

Verschenen op 9 januari 2011 en aangepast op 25 maart 2016.

Contacteer ons

Bond Moyson West-Vlaanderen

President Kennedypark 2
8500 Kortrijk

056 230 230

Online advies

Voor al jouw vragen over gezondheid en welzijn.