Lang zitten is ongezond

​Vele mensen zitten te lang en te vaak. Daardoor lopen ze meer risico op ziekten en zelfs sterfte. Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. ​

 

‘Sedentair gedrag’ of langdurig zitten

Dit betekent vooral zitten en liggen gedurende lange tijd. Om je gezondheid niet te benadelen blijf  je best niet langer dan twee uur stil zitten. En bij voorkeur om het half uur snel even bewegen.

Nadelen van te veel zitten voor de gezondheid

Onderzoeken wijzen uit dat mensen die te lang en te vaak zitten meer risico lopen op ziekten zoals obesitas of overgewicht, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en bepaalde kankers. Maar bijvoorbeeld ook op een verhoogde cholesterol, hoge bloeddruk, rug- en nekklachten, spataders en gezwollen benen. Er is zelfs onderzoek waaruit blijkt dat mensen die meer dan 6 uur zitten per dag 40% meer risico lopen op sterfte, dan mensen die minder dan 3uur per dag zitten. Urenlang stilzitten vermindert bovendien  de concentratie en de productiviteit.

Beroepen met meer risico

Vooral bedienden en mensen uit de transportsector. Zoals (vrachtwagen) chauffeurs, mensen die kantoorwerk verrichten of managers. Zij zitten het meest tijdens de werkuren.

Helpt een half uur per dag sporten of bewegen?

Zelfs als mensen met een zittend beroep een half uur per dag sport beoefenen, dan blijven er nog 23,5 uur per dag over om niet te bewegen! Te veel passieve uren in je leven zijn echt ongezond. Velen zitten ook nog naar en van het werk (het openbaar vervoer of de wagen). Passieve werknemers blijven best ’s avonds geen urenlang voor TV zitten of liggen. Een bewegingstussendoortje voor een toiletbezoek, om een drankje te halen of geen afstandsbediening gebruiken zijn aanraders tijdens het TV-kijken.

Zitten verminderen op het werk

Er bestaan vele voorstellen om zitten te onderbreken op de werkvloer. Sommige van die voorstellen vereisen ook wel een mentaliteitswijziging of zich losmaken van vaste routines. Hier enkele voorbeelden:

  • Regelmatig stretchen aan je bureau.
  • Staand telefoneren of praten met een collega.
  • Eens persoonlijk naar een collega gaan i.p.v. bellen of e-mailen.
  • Staand vergaderen aan een hoog tafeltje, indien niet langer dan 15 minuten en minder dan 5 personen.
  • De printer op een centrale plaats zetten, zodat werknemers in een andere ruimte hun printopdrachten moeten halen.
  • Een centraal “afvaleiland” waar de werknemers hun papier en ander afval naartoe brengen.
  • Een centrale koffieruimte waar werknemers zelf hun koffie, thee of water halen.
  • De trappen nemen i.p.v. de lift.
  • Tijdens de middagpauze staand eten, maar liefst gaan wandelen of op een andere manier bewegen.

Zitten op een typische kantoordag: een voorbeeld

totaal aantal zit- en liguren​ 22:15 uren​
​transport naar het werk ​0:45 uren
​werken aan de pc ​3:30 uren
​lunch ​0:30 uren
​werken aan de pc ​4:00 uren
​transport naar huis ​0:45 uren
​avondmaal ​0:30 uren
​tv-kijken ​4:00 uren
​slapen 8:00 uren​

 

​wandelen 0:30 uren​

 
Dit half uurtje bewegen kan 22:15 uren stilzitten en liggen niet compenseren.​



 

Verschenen op 20 februari 2013 en herzien op 23 juni 2015 met medewerking van Charlene Veldeman, doctorandus in de Gezondheidswetenschappen en Katrien De Cocker, Phd postdoctoraal onderzoeker Vakgroep Bewegings- en Sportwetenschappen Universiteit Gent

Contacteer ons

Bond Moyson West-Vlaanderen

President Kennedypark 2
8500 Kortrijk

056 230 230