E-attest

Sinds 2018 krijg je bij sommige huisartsen niet langer een papieren doktersbriefje of getuigschrift voor verstrekte hulp. Deze artsen werken met het e-attest of het digitale doktersbriefjeVanaf 1 juli 2019 gaan ook de eerste tandartsen aan de slag met het e-attest.

Hierdoor hoef jij niet meer naar een kantoor of brievenbus van ons ziekenfonds om je doktersbriefje binnen te brengen. Handig! En je krijgt je dokterskosten ook sneller terugbetaald.​​

Voordelen

Hoe werkt het e-attest?

Het e-attest vervangt het papieren doktersbriefje of 'getuigschrift voor verstrekte hulp', dat jij dus niet langer hoeft binnen te brengen bij ons ziekenfonds. Aan je consultatie bij de dokter of tandarts verandert op zich weinig.

Wat wél verandert: in plaats van jou een getuigschrift mee te geven, stuurt je arts het getuigschrift met een druk op een toets en via een beveiligde verbinding naar ons ziekenfonds.

Gebruikt je huis- of tandarts het e-attest? Dan verloopt je raadpleging zo:

  1. Je gaat op raadpleging bij je zorgverlener of de dokter komt bij jou op huisbezoek.
  2. Je betaalt het wettelijke ereloon en eventuele supplementen aan je zorgverlener.
  3. Je zorgverlener stuurt het e-attest naar ons ziekenfonds.
  4. Je krijgt van je zorgverlener een papieren bewijsstuk met een uniek nummer erop. Hou dit goed bij.
  5. Als alles in orde is, dan stort ons ziekenfonds de terugbetaling automatisch op je rekening.

Wanneer ontvang ik mijn terugbetaling?

Als alles in orde is, dan staat de terugbetaling 2 of 3 werkdagen na je raadpleging al op je rekening.

Hou er rekening mee dat de overdracht van de ene naar de andere bank soms wat tijd in beslag neemt. Ook op feestdagen en in het weekend laten betalingen wat langer op zich wachten.

Wat zijn de voordelen van het e-attest?

  • Snel
    Met het e-attest krijg je je consultatie sneller terugbetaald. Gemiddeld 2 tot 3 werkdagen na de raadpleging staat het geld al op je rekening.
  • Makkelijk
    Je hoeft je doktersbriefjes niet langer af te leveren in een brievenbus of kantoor van ons ziekenfonds. Je kan ze dus ook niet verliezen of vergeten. Je kan je terugbetalingen ook makkelijk opvolgen via e-Mut (zie 'Terugbetaling').​
  • Veilig
    Je dokter of tandarts verstuurt je gegevens via een beveiligde internetverbinding naar ons ziekenfonds.

 ​​​Is het e-attest verplicht?

Je huisarts of tandarts kiest zelf of hij het e-attest gebruikt of niet. Als je zorgverlener voor de elektronische procedure kiest, dan zal hij slechts in uitzonderlijke situaties nog een papieren getuigschrift opmaken, bijvoorbeeld als er geen internetverbinding is op dat moment.

Wat als ik recht heb op de derdebetaler?

Heb je recht op de derdebetalersregeling, bijvoorbeeld omdat je een verhoogde tegemoetkoming hebt? Dan verandert er voor jou niets met de komst van het e-attest.

Bij de derdebetalersregeling betaalt ons ziekenfonds je arts rechtstreeks, zodat jij alleen je persoonlijke aandeel van de kosten aan je arts moet betalen.

Meer informatie over de derdebetalersregeling.

Terugbetaling

Waarvoor dient het ontvangstbewijs?

Als je zorgverlener het e-attest gebruikt, krijg je op het einde van je consultatie een ontvangstbewijs. Hou dat goed bij. Geef het niet af aan ons ziekenfonds.

Dit documentje is jouw betalingsbewijs en het bewijs dat ons ziekenfonds jouw elektronisch getuigschrift goed en wel heeft ontvangen.

Hoe volg ik mijn e-attest op?

Op het ontvangstbewijs staat een uniek referentienummer waarmee je je terugbetaling kan opvolgen. In e-Mut, je persoonlijke online ziekenfondsloket, zie je makkelijk en snel wat de status is van je e-attest. Je kan er ook je kwijtschrift downloaden en afdrukken.​​

Er zijn 5 statussen mogelijk:

  • E-attest ontvangen: ons ziekenfonds ontving je e-attest en zal het verder verwerken.
  • In verwerking: ons ziekenfonds controleert je e-attest.
  • Een bijkomende actie is nodig: tijdens de controle is gebleken dat de terugbetaling nog niet uitgevoerd kan worden. In e-Mut zie je wat jij zelf kan doen of wat ons ziekenfonds voor jou zal doen om dit in orde te brengen. Je krijgt hier ook een brief over.
  • Betaald: de terugbetaling is uitgevoerd. Je ziet ook de betalingsreferentie en datum van betaling.
  • Geweigerd: we kunnen het e-attest niet terugbetalen. Onze medewerkers leggen je in een brief uit wat het probleem precies is.

Snel checken of je e-attest is terugbetaald? Download de e-Mut mobiele app en controleer je terugbetalingen waar en wanneer je wil.

Meer informatie over je online ziekenfondsloket e-Mut.

​​​

Problemen

Wat als er een probleem is met mijn terugbetaling?

Wanneer je zorgverlener je e-attest naar ons ziekenfonds stuurt, gebeurt er een eerste automatische controle. Heeft je arts een foutje gemaakt, dan ziet hij dat meteen en kan hij het nog tijdens je consultatie rechtzetten.

Sommige problemen worden pas opgespoord wanneer onze medewerkers je doktersbriefje in detail controleren. Misschien ontbreekt je rekeningnummer in ons dossier en kunnen we de terugbetaling dus niet uitvoeren. Ook als je niet in orde bent met het ziekenfonds, kunnen we de betaling niet meteen uitvoeren. In deze gevallen krijg je een brief en nodigen we je uit om langs te komen in een van onze kantoren.

Wat als mijn rekeningnummer niet (meer) klopt?

Heb je een nieuw rekeningnummer? Of hebben we jouw rekeningnummer nog niet? Geef het dan door aan ons ziekenfonds.

Kan ik verschillende rekeningnummers doorgeven?

Nee, per titularis kan je maar 1 rekeningnummer ingeven in e-Mut.

Een terugbetaling met e-attest verloopt automatisch. We storten de terugbetaling op het rekeningnummer dat in je dossier staat. Bij gescheiden ouders storten we de terugbetaling op de rekening van de ouder bij wie het kind ten laste staat.

Contacteer ons

Bond Moyson West-Vlaanderen

President Kennedypark 2
8500 Kortrijk

056 230 230