Poetsdienst

​Je ondervindt (tijdelijk) moeilijkheden om je woning te onderhouden? Onze poetshulp ondersteunt je in het huishouden. Wekelijks of tweewekelijks, aan jou de keuze.

Ons aanbod

Je stelt zelf het poetsmateriaal ter beschikking, onze poetshulp zorgt voor de rest.

  • dweilen
  • stof afnemen
  • stofzuigen
  • ramen lappen
  • badkamer en keuken onderhouden
  • ...

Kan jij terecht bij onze poetsdienst?

Ja, indien je zelf (tijdelijk) moeilijkheden ondervindt om je woning te onderhouden.

  • Je hebt een ongeval gehad.
  • Je hebt een heelkundige ingreep ondergaan.
  • Je hebt een fysieke beperking.
  • Je bent langdurig ziek.
  • Je wordt een dagje ouder.

Ben je niet zorgbehoevend, dan kan je beroep doen op een poetshulp via dienstencheques.

Je hoeft geen lid te zijn van ons ziekenfonds om beroep te doen op deze dienstverlening.

Sterke punten

  • Je woning wordt wekelijks of tweewekelijks onderhouden.
  • Je krijgt een vaste poetshulp toegewezen.
  • Een uitgebreid intakegesprek met de sectorverantwoordelijke.
  • Eén aanspreekpunt voor je vragen.
  • Regelmatig overleg tussen medewerker en verantwoordelijke.

Prijs en aanvraag

Prijs

De prijs wordt berekend op basis van je inkomen. Daarom spreken we van een persoonlijke bijdrage.

Bekijk hier de procedure ivm de prijsberekening (.pdf).

Aanvraag

  • Je belt naar ons centraal telefoonnummer, 056 230 230 (keuze 2)  of via het contactformulier.
  • De sectorverantwoordelijke legt een afspraak vast voor een kennismakingsgesprek. In dit gesprek bekijkt de verantwoordelijke samen met jou welke hulp het meest is aangewezen, wat je persoonlijke bijdrage zal zijn, hoe vaak de medewerker zal komen poetsen, op welke dagen en hoeveel uren.
  • Jullie leggen de eerste afspraak vast.

Bereid je voor op de komst van je poetshulp

Voor de poetshulp de eerste keer komt, verwachten we van jou dat je ervoor zorgt dat de medewerker op een vlotte manier kan werken. Dit doe je onder andere door het juiste poetsmateriaal te voorzien.

Lees hier hoe je je best voorbereidt (.pdf). 

Afspraken

​Ziekte en verlof

  • Wij verwittigen je schriftelijk of telefonisch als de medewerker wegens ziekte afwezig zal zijn.
  • In vakantieperiodes zal de medewerker je zélf de afwezigheid vooraf melden.
  • Ook als de medewerker een bijscholing moet volgen zal hij of zij je zelf inlichten.

Tijdens verlofperiodes kunnen wij enkel een minimale hulpverlening garanderen. Het is dan mogelijk dat je geen hulp krijgt of dat er een collega bij je langskomt.

Ben je zelf ziek of kan je niet aanwezig zijn op het afgesproken tijdstip? Verwittig ons ten laatste voor 15u de dag voorafgaand aan de hulp. Wanneer je niet of laattijdig verwittigt, moeten wij je de afgesproken uren aanrekenen.

Begin- en einduur van de werkdag

De medewerker komt bij jou langs op het afgesproken tijdstip. Hij of zij komt steeds op dezelfde dag en op hetzelfde uur. Het wijzigen van de dienstroosters kan slechts na overleg met de dienst.

De medewerker mag het werk niet vroeger stopzetten. Wanneer de medewerker het werk te laat aanvat of vroeger stopt, vragen wij je om ons zo snel mogelijk op de hoogte te brengen.

 

Verplaatsing medewerker

Als de medewerker zich verplaatst naar een andere cliënt, wordt volgens de reglementering de helft (maximum een kwartier) van deze verplaatsing aan jou doorgerekend. 

 

Middagpauze

De medewerker heeft het recht om tijdens de middagpauze zijn meegebrachte maaltijd op te eten.

Overuren

De medewerker maakt geen overuren zonder medeweten van de dienst en mag geen werk, zoals bijvoorbeeld was of strijk, meenemen naar huis.

GSM

Het gebruik van GSM tijdens de werkuren is toegestaan.

Roken

De medewerker mag tijdens de werkuren niet roken.

Wederzijds respect en vertrouwen

De medewerker is eerlijk en is gebonden aan het beroepsgeheim.
De medewerker stelt zich respectvol op naar elke familie. Hij of zij maakt geen onderscheid op basis van je huidskleur of politieke, filosofische of godsdienstige overtuiging. Wij verwachten ook van jou een correcte houding tegenover de medewerker, ongeacht de huidskleur of overtuiging.

Verzorgende worden?

Wil je graag polyvalent verzorgende of zorgkundige worden? Volg een opleiding.

Contacteer ons

Regionaal Dienstencentrum Bond Moyson

President Kennedypark 2
8500 Kortrijk

056 230 230 (optie 2)